Besök på bondgård

Det finns en fin gård utanför stan som levererar fantastiskt kött och jättegoda korvar till finkrogar och som väl är också till några butiker! I lördags kväll lagade vi en utsökt middag där svärföräldrarna fick smaka på godsakerna. Men eftersom de en gång i tiden själva haft "nötgård" ville vi visa gården. Sagt och gjort - vi bokade in ett studiebesök helt enkelt (det är ju bra att man känner ägarna...)

Nu finns det väl viss risk för att barnen blir vegetarianer efter att ha klappat på alla tjurar och kossor och kalvar men nu vet de åtminstone varifrån köttet kommer!

Ishallen igen

Majsan ville visa farmor och farfar lite konståkningskonster så det bar iväg till ishallen tidigt i söndags morse. Majsan imponerade stort på farföräldrarna och visade hela repertoaren.

Full mundering

Hockeyutstyrseln har utökats. Stolt lilleman mannekängade för farmor och farfar utan "ytterhölje" och skridskor. Cool, va?!

På´t igen

Så har jag börjat jobba nästan fullt igen efter min lilla konvalescens. Idag var G och jag hos sömmerskan och tog mått till våra 1700-talsklänningar. Sedan bar det iväg till möte med en kyrkoherde för förstudiens räkning och sedan var det styrelsemöte i guideföreningen. Så hämtades Majsan på konståkningsträningen och vi åkte hem och lagade mat och så var den här dagen slut.

I morgon väntar trevlig träff med A i Prästgården och så ska jag på ett möte som jag tvingades ställa in när jag blev sjuk.

Tvättstugerenoveringen går mot sitt slut och om bara hantverkarna kommer hit och gör det sista, lilla, så har maken lovat fixa det allra sista i helgen. Men skåpen är på plats så jag har redan börjat flytta in!

Coola killen...

I morgon bitti är det dags. Det lär bli ett antal lördagmorgnar i ishallen framöver för nu börjar Lilleman i hockeyskolan.

Detta har han pratat om i flera år - men så fick vi tipset att börja i konståkningsklubbens skridskoskola för att få bra skridskoteknik och lära sig att åka utan klubba först. Och när nu den lilla ambitiösa killen harvat på i konståkningsklubben i två års tid - trots att han är helt ointresserad av konståkning - så kan vi ju inte gärna säga nej. Så nu blir det hockeyskola! Hjälm med galler är inköpt. Halsskydd och nya skridskor likaså. Bäva månde mamman...

Present till mor

Inte nog med att barnen gick och handlade och fixade lunch till sin sjuka mamma - de köpte present i affären också. Stolta kom de hem med en liten gåva: en jättefin liten italiensk kokbok med supersmarriga recept. Jag blev sååå överraskad och sååå jätteglad. Jag har världens goaste ungar.

Bästa barnen

Igår var skolan stängd. Och det var ju tur för mig, för barnen var hemma hela dagen och tog hand om sin sjuka mamma. Jag var lite fundersam över lunchen och visste inte hur jag skulle orka stå vid spisen men då sa barnen "Har du lite pengar, mamma, så fixar vi maten". Så travade de underbara små liven iväg till mataffären som ligger ett par hundra meter härifrån, kom hem med Mamma Scans köttbullar och vispgrädde. De skulle ha vaniljvisp men hittade ingen!

Lilleman plockade äpplen i trädgården och gjorde pajdeg. Majsan skalade äpplen, fick lite hjälp av mamman att skära dem i skivor ch fixade sedan pajen på egen hand. Det vispades grädde, kokade spaghetti med lila karamellfärg i vattnet (!) och stektes köttbullar. Så fick mamman den här fina lunchen serverad:

Jag kan meddela att det var jättegott! Både huvudrätt och efterrätt!

Kockarna in action:

Sängläge

Lunginflammation!
Det är nog ändå bland det värsta jag varit med om hittills. Ja, jag brukar ju helt enkelt aldrig vara särskilt sjuk, så jag har väl inte så mycket att jämföra med.

När vi kom hem från Sardinien mådde jag bra och hade varit feberfri ett par dagar. Lite hosta hade jag ju, men inte värre än vid en vanlig förkylning på övergående. Så jag åkte på ett jobbmöte och trodde att jag skulle fixa ett möte till på eftermiddagen. Det var bara det att på väg dit (fem mil hemifrån) fick jag svårt att andas. Jag parkerade vid ortens vårdcentral och när jag väl kom in där kunde jag varken prata eller andas särskilt bra, så damen i "luckan" fick in mig snabbt som ögat i ett akutrum och ner på en säng där. Plötsligt var fyra sköterskor och en läkare sysselsatta med mig. Läkaren konstaterade astmaanfall och lunginflammation. Jag fick inhalera diverse astmamediciner som gjorde mig jättedålig, jag började skaka så jag hoppade i sängen. Nåväl, till slut var jag i alla fall bättre och kunde hämtas av maken som körde direkt till apoteket för att hämta medicin.

Ett par dagar senare blev det dags för nytt läkarbesök - det blev inte bättre så lungröntgen fick göras. Jag fick ytterligare en medicin men tydligen är det så här taskigt att ha lunginflammation. Jag orkar INGENTING. Går jag från sängen ut till hallen blir jag svimfärdig och tokandfådd. Har aldrig varit med om att man kan bli så här kraftlös! Det går bra att halvsitta i sängen eller soffan, men minsta lilla grej gör mig helt slut. Och det är ju inte precis min grej att vara still, om man säger så. Alltså är det här förmodligen en nyttig erfarenhet. På något sätt...

Semester på Sardinien

Här har det varit bloggtystnad. Skälen är två: 1. Sardiniensemester. 2. Lunginflammation.

Men här kommer lite rapportering från resan. Det var en härlig semester och hela familjen stortrivdes på Sardinien. Ungarna älskade hela ön. Maken och jag tyckte att det var en perfekt familjesemester som vi kan rekommendera - även om naturen och maten är mycket bättre i andra delar av Italien. Stränderna var i alla fall fantastiska och det räckte ju långt!

Vi bodde i Alghero, där vi hyrt en trerumslägenhet i tio dagar.

Vi anlände sent på kvällen från flygplatsen så första kvällen var det bara att gå och lägga sig. Nästa dag blev det en tur in till stan och naturligtvis också besök på stranden som låg 200 meter från lägenheten. Barnen ville förstås ha pizza redan första dagen. Det är oerhört sällan vi äter pizza i Sverige och det är klart, har man en gång ätit pizza i pizzans hemland, så känns det svenska hämtpizzan rätt degig och beige! Men i Italien KAN man verkligen baka pizza. Vi hamnade på en lunchservering där man beställde pizza per meter!

Lilleman trivdes i Alghero!

Vi är ju absolut inga chartermänniskor (har vi insett efter att ha provat några gånger) och kan inte begripa hur folk kan packa ihop sig buntvis och fraktas till charterhotell där de ligger som slöa paddor invid poolen veckovis utan att se ett skit av landet de befinner sig i. Särskilt inte när det dessutom är dubbelt så dyrt och hälften så roligt som att ordna flyg och boende på egen hand! Jag har inget emot att folk gör det, men det är helt enkelt inte våran grej...

Strand och bad i all ära, men det är ju inget man orkar med dag ut och dag in från morgon till kväll. Så följande dag tog vi tåget till Sassari.

Det var ingen större hit. Efter 2,5 timmar hade vi sett vad vi ville i den tråkiga stan OCH ätit lunch. Maken fyllde år den här dagen så det blev födelsedagslunch för honom! (även om vi firade mer på en flottare restaurang på kvällen)

Vi hade bokat hyrbil fyra dagar av vistelsen så nästa dag var det dags att hämta den på morgonen. Det bar iväg till norra delen av ön, till fiskebyn Stintino och den helt fantastiska stranden La Pelosa.

Nästa dag packade vi väskorna, för nu skulle vi på längre utflykt! Vi tyckte det var lite långt att åka till huvudstaden Cagliari över dagen så vi bokade en extra natt på ett hotell utanför stan. Men först stannade vi till i Bosa och besökte katedralen.

Framme på hotellet i Quartu Sant Elena landade ungarna i poolen. Där tillbringade vi ett par sköna timmar innan vi fixade till oss och åt middag på hotellets restaurang.

Nästa morgon hann vi också med ett par timmar vid poolen innan vi checkade ut och åkte in till Cagliari för en guidad tur med minitåget.

Efter badstopp på eftermiddagen i Torre Grande med sin härliga strand åkte vi "hemåt" till lägenheten igen. Dagen därefter var det sista dagen med bil så då passade vi på att göra en utflykt till Castelsardo, som är känd för sin korgflätning. Och minsann, hittade vi inte en liten gubbe som satt och flätade korgar!

Lunchen intogs på stranden i Lu Bagnu - jajamensan, badstopp igen! Man måste ju testa så många stränder som man hinner med!

På hemvägen svängde vi in på vingården Stella & Mosca och handlade lite i finbutiken och tittade på en del av alla vinrankorna, som årligen producerar 7 miljoner buteljer vin!

Så lämnade vi tillbaka bilen så de sista dagarna tillbringade vi i Alghero, på stranden och i gamla stan. För min del blev det en del tid i lägenheten också för jag avslutade semestern med feber och hosta. Vi hann dock med en båttur innan jag blev sängliggande. Det skulle vara en delfintur - nja, några delfiner såg vi inte till men det var en otroligt trevlig tur där vi fick uppleva fågelliv, Alghero från olika vinklar och barnen badade från båten ute på Medelhavet - en upplevelse som de kommer att minnas länge! Båda två fick dessutom prova att köra båten!

Sedan åkte vi hemåt, mamman betydligt piggare efter två heldagar i lägenheten.