Jello

Lilleman älskar jello. Helst i knalliga skrikiga färger. Den typen som på grund av färgämnena är förbjudna i Sverige. Men i USA bryr man sig inte om sådana petitesser. Så jag köpte med ett par paket hem. Det gröna testades omgående. Man kan förstås fråga sig hur nyttigt det är. Men ett par jello om året dör han väl knappast av med tanke på att de serverar den på amerikanska sjukhus...

USA dag 12

Denna sista dag blev en ren och skär resdag utan en enda bild! Vi var ute i god tid eftersom vi skulle ta oss från hotellet, till biluthyrningen, lämna bilen, vänta på shuttlebussen, åka till rätt terminal, checka in och ta oss igenom alla säkerhetskontroller på Los Angeles Airport innan vi till slut kom till gaten. Men vi hade så otroligt flyt så allt detta tog sammanlagt 58 minuter!

Killen vid sista säkerhetskontrollen skrattade och sa "You´ve got more than three hours. It´s about a one-minute-walk. I think you´ll manage".

Har inte en bild från denna dag - men vi åkte till Amsterdam, bytte plan på Schiphol och landade sedan på Landvetter efter en fantastisk road trip.

Tack mamma och pappa för en underbar resa!

USA dag 11

På morgonen lämnade vi Sonjas hus och åkte norrut igen. Vi hade ett viktigt mål kvar och dt var förstås Hollywoodskylten! På vägen dit blev det stopp i Redondo Beach och elvakaffe på  Starbucks.

Sedan obligatorisk familjefotografering innan det bar iväg för en sista övernattning i USA på ett hotell nära biluthyrningen vid LAX.

USA dag 10

Det blev inte mycket fotat denna dag heller då större delen av dagen ägnades åt att fylla upp resväskan. Några olika shoppingcenter blev det. Jag handlar sådant som inte finns hemma: annorlunda kläder till barnen, bakgrejer av det skojiga slaget, kalasprylar, amerikanskt godis och Jello (som Lilleman älskar).

Efter många timmars shopping tog vi med hundarna till stranden. I vår samling av världshav kan vi alltså lägga till bad i Stilla havet.

Vovve i rosa baddräkt!

Kvällen tillbringade vi hemma hos Sonja med god fiskmiddag och vin och prat!

USA dag 9

Denna dag lämnade vi Las Vegas och tog det lugnt på vår väg till Huntington Beach. Först 40 mil genom öknen igen och så lite shoppingstopp (och det är ju inte mycket att fotografera).

Framåt sen eftermiddag kom vi fram till Sonja och hennes vovvar i deras fina hus i Huntington.

USA dag 8

Denna dag tog vi en guidad tur med sightseeingbus för att få se så mycket av stan som möjligt och kunna kliva av där vi ville.

Det var ett så bra sätt att vi tog en kvällstur också.
Stratosphere dagtid:

Och kvällstid:

Vigselkapellen ligger på löpande band.

Turen avslutades med en drink på Golden Nugget.

USA dag 7

Morgonen inleddes vid poolen och i jacuzzin. Vi bodde på fina Ivy Palm Resort and Spa med två pooler o två jacuzzin. Bra hotell, kan rekommenderas!     Sedan gick resan vidare genom öknen till Las Vegas. Öken, öken och åter öken!

Så kom vi fram till Las Vegas. Tog det lugnt, kollade runt lite och på kvällen gick vi ut och gjorde stan.

USA dag 6

Vi lämnade hotellet i San Diego efter frukost och tog en tur ut till Coronado Island. Där var det fint. Särskilt hotellet!

Sedan styrde vi kosan mot Palm Springs för lite vila på resort. Men vi låg i skuggan under palmerna för det var 39 grader varmt!

Efter middag på en trevlig restaurang var det plötsligt läggdags.

USA dag 5

Idag tog vi bussen till Sea World! Det blir ett eget inlägg men några bilder bjuder vi på.

Showerna var HELT fantastiska! Vi såg en med sjölejon, en med delfiner, akrobater, valar och fåglar och slutligen en med fem späckhuggare.

USA dag 4

Måndagen startade i ottan. På grund av tidsskillnaden på nio timmar vaknade jag ändå klockan fyra. Vi hade bestämt oss för att starta tidigt för att undvika den värsta trafiken ocH kom iväg 6.20. Det var tillräckligt med bilar ändå.

Vi stannade i San Clemente för frukost.

Sedan åkte vi till Oceanside och shoppade en massa kul grejer. Nästa stopp blev La Jolla där vi styrde kosan mot Children's pool för att titta på sjölejon, tumlare och fåglar som badade där mitt bland alla människor. Jättekul att kolla på!

Så åkte vi till hotellet i San Diego och checkade in. Rummet var klart så det var bara att lasta in väskorna.

Vi lät bilen stå och köpte tvådagarskort till kollektivtrafiken istället. Väldigt smidigt! Man köpte ett kort för 2 dollar och laddade med 2 dagar (9 dollar). Sedan blev det pendeltåget in till hamnen för besök på USS Midway, ett hangarfartyg som gjorts om till museum (mer om det i eget inlägg framöver). Vi åt lunch på båten innan vi gick en rundvandring med audioguide. Väldigt intressant!

Efter det besöket var vi varma och trötta i fötterna. Då var det skönt med pool på hotellet. Vi bor på Old Town Inn, ett litet mysigt hotell vid Gamla stan. Väldigt prisvärt, enkelt men fräscht och fint med jättebra service och en uppvärmd pool.

På kvällen gick vi i Gamla stan och hamnade i Mexico! En massa butiker och restaurang kring ett torg med världens stämning, musik och uppträdanden. Vi åt mexikanskt så klart.

USA dag 3

Idag tog Chris och Bill med oss på heldagsutflykt igen! Vi passerade en massa Hollywoodvillor, bland annat Madonnas, Jay Lenos, Jacqueline Bissets och huset där Michael Jackson dog.

Sedan åkte vi till stranden för en promenad. Trevligt! Vilket folkliv! I vår samling av världshav kan vi nu alltså lägga till Stilla havet.

Sedan åkte vi till Getty Villa, ett fantastiskt ställe byggt i romersk-grekisk stil och finansierat av oljemiljardären J Paul Getty. Ursprungligen var detta konstmuseet men senare byggdes Gettymuseet med ännu mer konst ur samlingarna. Det fanns dock en hel del av den varan här också och inte minst var det otroligt vackert, både huset och trädgårdarna. Här åt vi också lunch.

Efter det besöket och efter att ha sett Malibu och Santa Monica gick färden vidare till hangarerna där Bill och Chris har sina flygplan. Dels deras plan som de flyger över Nord- och Sydamerika med.

Och dels Bills stora projekt att renovera ett plan från 1929!

Vistelsen här i Beverly Hills avslutades med middag på fina restaurangen Luqcues. Bilen ställde Bill utanför och så kom det en snubbe och parkerade den.

Såååå god mat! Bland det bästa jag ätit. Vi rullade ut efter en utsökt trerättersmiddag.
Här väntar vi på vårt bord.

USA dag 2

Bill fixade frukost innan vi gav oss iväg, varma bagels med färskost och massor av färsk frukt.

Sedan tog Chris oss med på en tur till filmstjärnornas Beverly Hills. Oj vilka hus!

Sedan fick vi se Disney Hall.

Så bar det iväg till Science Center där vi fick se rymdfärjan Endeavour. (Mer om det i eget inlägg när jag kommer hem och inte behöver mobilblogga! Dessutom blev jag så överväldigad att jag glömde fota med iphonen så jag har bara bilder i systemkameran)

Nästa stopp blev Farmers Market, en stor saluhall med shoppingcenter.

Inne på American Girl fanns allt för dockor. Inte bara hyllmeter med kläder utan spa för dockor, frisersalong för dockor och mycket annat.

Där fanns också bageri för hundar!

Det blev också besök på Walk of fame förstås och en promenad på Rodeo Drive.

Dagen avslutades med middag på italiensk restaurang.

USA - dag 1

Efter en lång resa kom vi så fram till Chris och Bill i Beverly Hills.

Vi tog det lugnt, inväntade Chris som var på väg hem från jobbet och gick sedan ut och åt vid konstmuseet, supergod mat medan olika jazzband spelade utomhus. Tydligen en fredagstradition och HUR mycket folk som helst i olika åldrar och stilar. Väldigt go stämning.