Dålig bloggfart

Ja, nu är det dålig fart på bloggen igen. Två nya jobbprojekt och en man som reser är inte lysande att kombinera med barn som har läxor och aktiviteter.

I måndags körde vi en provtur för att testa en av de nya bussmodulerna i grannkommunen. Det blev på temat Medeltiden - även om vi gjorde avstickare till 17- och 1800-tal också. 29 personer blev vi på bussen förutom chauffören och det hela får väl beskrivas som lyckat! Folk verkade nöjda och glada, vi fixade guidningarna hyfsat trots att en hel del var helt nytt och tiderna stämde i princip på minuten! Jätteroligt! Nu är vi taggade att fortsätta. I morgon blir det möte med turistchefen om hur vi går vidare.

Och på fredag blir det styrgruppsmöte och pressinfo om kyrkprojektet (hjälp!!). Men jag har kommit igång och det känns bra. Vi får se vad det blir av det hela i slutändan. Förutsättningar finns åtminstone. Nästan 150 kyrkor handlar det om!

Inspirerad

Nu är det roligt! På något sätt känns det skönt att rutinerna är igång och flyter på som vanligt.

Maken har varit i Tyskland i veckan. Det blir en del resande för honom i höst och det tar rätt hårt på mina krafter - det var enkelt när barnen var små och inte hade något "eget liv" om man säger så. Men nu ska det förhöras läxor och packas väskor och skjutsas till träningar och kompisar och planeras hit och dit. Det finns verkligen en anledning till att det behövs TVÅ föräldrar. Någon har tänkt till där, redan från början.

Det är sååå skönt att kunna jobba hemifrån. Nu har jag inlett ett nytt projekt som innebär en förstudie. Jag ska ägna hösten åt att ta reda på om det finns möjligheter att utveckla kyrkorna i bygden som ett besöksmål på olika sätt. Jag har börjat komma igång så smått och det är riktigt roligt!

Och så är det förstås de vanliga uppdragen från olika församlingar. Idag var jag en sväng på mitt gamla jobb. Kul!

Dottern är på stenåldersläger i forntidsbyn med klassen. Det var spänning i bilen när jag skjutsade dit henne och två klasskompisar. Ska bli kul att höra henne berätta när hon kommer hem i morgon.

Önskedag och restaurangbesök

Maken är i Tyskland. Så som vanligt när han är borta lyxar vi till det - vi som blir kvar här hemma i tristessen och vardagen! Regeln är att när pappa är borta får barnen välja en önskeaktivitet och en restaurang som vi ska äta middag på. Idag stod simhallen på programmet. Vi spenderade hela eftermiddagen där. En kompis till Majsan följde också med.

Kvällen tillbringade vi (en del av den i alla fall) på den lokala Thairestaurangen som barnen valt för kvällen. Tyvärr har de tydligen bytt ägare och det var inte alls bra. Den som vi varit så nöjda med förut. Riktigt dåligt var det så nästa gång får det bli något annat. Vi var ensamma på restaurangen också - man förstår varför.

Nu är det höst

Hösten kom verkligen tidigt i år. Det är höst i luften på något vis. Nya tider - man vill kura ihop sig i soffan med te och tända ljus.

Jag håller på att riva ut garderoberna (ja, innehållet alltså) här i familjen för att gå igenom vad som ska slängas, skänkas, säljas, sparas, vad som är urvuxet och ivuxet och så vidare.

Idag byttes också de urfula blomkrukorna på trappan ut. Höstblomster även där blev det!

På tur i Arns fotspår

Idag tog vår guidelärare alla oss guider och lite annat löst folk på en resa i Arns fotspår. Det har jag alltid velat åka, så det var ju jättespännande. Ojojoj, vad mycket spännande det finns att titta på i Skaraborg. Nu hann vi inte med allt på en dag förstås, men mycket fick vi se och höra om ändå.

Första stoppet blev Konditori Nordpolen i Vara, där vi fick gott fika och höra historien om André och hans expedition.

Sedan åkte vi vidare till Skara domkyrka. Där har jag ju varit ett antal gånger men det var förstås intressant ändå.

En jättelik menorah i Skara domkyrka (ja, en av två faktiskt)

Krigsguden Mars finns också där!

Så for vi vidare till Husaby kyrka. Det var ju i Husaby som Olof Skötkonung döptes 1008.

Stilige tempelriddaren guidade hela dagen, här utanför Husaby kyrka:

Man tror att detta är Olof Skötkonungs grav.

Och när vi nu var i Husaby måste vi ju besöka källan också!

Middag åt vi på Kinnekullegården - vilket ställe, vilken mat! Vi blev proppmätta och det fanns hur mycket gott som helst på buffén!

Sedan åkte vi vidare till nästa kyrka, nämligen Varnhems klosterkyrka och omgivningar. Där guidades vi till fiolackompanjenmang för det stundade vigsel och musikanterna övade i folkdräkt! Tjusigt! Sedan fick vi skynda ut igen när alla bröllopsgästerna kom. Men en rejäl promenad på det gamla klosterområdet och museet hanns med.

Avslutningsvis åkte vi till Löfvings ateljé - också ett mycket trevligt ställe där Göran Löfving ställer ut sina fantastiska naturmålningar och också serverar både kaffe och mat! Där fikade vi och fick en liten guidad tur i konsthallarna. Men där var det fotoförbud, så några bilder därifrån har jag inte!

Skolstartsfika!

Jag bestämde mig för att överraska barnen med något riktigt gott efter första skoldagen. Att terminen har börjat måste ju firas! Och ja - barnen var faktiskt glada och hade längtat efter att få börja skolan igen. Majsan blev inte direkt ledsnare när hon fick veta att man rivstartar med lägerskola i en riktig stenåldersby nästa vecka! Nu är hon livrädd att jag ska anmäla mig som frivillig förälder. "Du ska INTE följa med", deklarerade hon. Jaja, jag stannar väl hemma då...

Fikat blev i alla fall uppskattat. Det serverades äppelcupcakes och cake pops. Gott!

En första klassens kille!

Så här ser han ut, vår stolte skolgosse! Idag började Lilleman första klass. Skolan - på riktigt! Han har ju värmt upp med ett år i förskoleklass men idag var det lite annorlunda. Ny fröken, delvis nya klasskamrater eftersom nya klassen är en 1-2:a. Och ett riktigt schema med bland annat ämnet teknik. Spännande!

På friluftsgudstjänst

Ibland funkar det att följa med mamma till jobbet. Som till exempel när det ska fotas friluftsgudstjänst. Majsan fick välja om hon skulle hänga med eller stanna hemma hos pappa och brorsan och bestämde sig för att följa med ut i naturen. Vilket hon inte ångrade, i synnerhet när ett dignande fikabord med flera sorters smaskiga kakor dukades upp efter gudstjänsten!

Ett underbart initiativ

Det var på Credo-lägret i somras som tanken plötsligt föddes på att göra något med barnen en och en. En förälder, en unge. Det är bara 1,5 år mellan barnen och det gör att de lätt "buntas ihop". Nio veckor har de varit lediga och hänvisade till varandra, förutom när vi varit hemomkring och kompisar funnits att tillgå. I och för sig är våra barn lyckligtvis väldigt tajta och trivs bra ihop men de är en av varje kön, har helt olika intressen och är dessutom totalt olika som personer.

Alltså kom vi på att det nog vore bra att dela upp sig och åka bort med varsitt barn ett par dagar. Det var ett fantastiskt bra iniatiativ, som jag verkligen kan rekommendera. Den här gången tog jag med Majsan och maken tog med Lilleman. De fick själva välja vad de ville göra.

Lilleman önskade sig bio, biltävling och Jensens böfhus. Egentligen ville han allra helst åka gocart men maken hittade inget ställe med instruktör för en sjuåring så det får vänta. Alltså begav de sig till Jönköping där de checkade in på Scandic. Käkade lunch på Sibylla (sonens önskemål) och gick på bio för att se Kung Fu Panda 2 i 3D. Sedan gick de tillbaka till hotellet och satte sig i baren där sonen beställde en Sprite till sig själv, en öl till pappa, en skål jordnötter och en skål chilinötter. Så blev det en film på rummet innan de gick till Jensens och käkade middag. Lördagen spenderades på folkracetävling och när de kom hem berättade sonen utförligt för mamma om vilka bilar som vält och voltat och kört på varandra.

Majsan ville åka på spa. Men det är ont om spahotell med barnbehandlingar så jag kontaktade en tjej jag jobbat lite med som jobbar som massör. Hon fixade så himla fint åt oss. När vi kom fick Majsan lägga sig på massagebänken med en varm vetekudde på ryggen och handdukar över hela sig. Jag fick choklad, goda nötter, torkad frukt och en kopp te medan fötterna mådde gott i fotbad. Så blev det fotscrub medan Majsan fick taktil massage. Hon tyckte det var sååå skönt. Innan hon lämnade bänken fick hon en ansiktsrengöring och en chokladmask och huvudet inlindad in handduk. Så blev det fotbad, scrub, nötter och choklad för henne också medan jag fick massage. När jag var klar fick Majsan lägga sig på bänken igen. Chokladmasken tvättades bort och så fick hon ansiktsmassage.

Så åkte vi vidare till Alingsås och checkade in på Grand Hotel. Majsan ville vila lite på rummet så vi slängde oss på sängarna och låg och småpratade och läste nyinköpta tidskrifter. Sedan gick vi på stan och shoppade loss. Hamnade på Rabalder-rea där det var halva priset på allt. Ojojoj, vad fina kläder vi köpte där.

Så gick vi tillbaka till hotellet och vilade lite till, duschade och fixade till oss. Middag åt vi på grekisk restaurang och sedan gick vi hem och lade oss!

Efter frukost gick vi på stan igen och shoppade och fikade lite till innan vi åkte hemåt. På hemvägen var vi i Hedareds stavkyrka och fick lära oss lite om den.

Nästa gång blir det nog Lilleman och mamma som åker till ett ställe och Majsan och pappa som åker till ett annat. Funderingar pågår redan vad vi ska göra då!

Gofika

imag0198 (MMS)

Fika i Alingsås är ett måste.

På restaurang

imag0197 (MMS)

Majsan ville först gå på italiensk restaurang och äta pasta. Men ändrade sig när hon fick se en grekisk. Vi bokade ett bord för två klockan åtta och satt ute i härligt sommarväder. Där blev det först vitlöksbröd och tzatziki och sedan oxfilepasta. Mums!

Tjejresa

imag0179 (MMS)

Vi är på tjejresa, bara Majsan och jag. Först lunch i Borås, sedan skönhetsbehandlingar och massage i Sandared. På bilden har Majsan fått en chokladmask.

Glommens hamn

Ett besök i Glommens hamn. Havsluft, vind i håret och fiskekänsla.

Vallarna

T och G följde med till stugan några dagar och givetvis fick det bli ett besök på Vallarna.

Nu sitter vi i Skövde och väntar på tåget....

imag0166 (MMS)

Nu sitter vi i Skövde och väntar på tåget. Det är T och G som anländer snart. De har åkt hela vägen från Kramfors.