Kroatien dag 19 - höga berg och djupa dalar

Nu är det en del som kikar in här - lämna gärna en hälsning i kommentarsfältet så blir jag jätteglad!

I dag mötte vi upp Majsans tränare I och hennes syster T klockan tio. De tog oss till Sloveniens största sjö, Bohinjskosjön, några mil från Bled. Väl där fick de med oss upp i en linbana. Både maken och jag är extremt höjdrädda men vi vågade oss upp och fick se fantastiska vyer. Är så glada att de tog oss dit för även OM vi nu letat oss dit själva så hade vi aldrig gett oss upp där om de inte varit med. Det var värt det, och faktiskt inte så farligt när allt kom omkring, däruppe var det en hänförande utsikt.

Vi passade på att fika. Och barnen lekte i en hinderbana.

Sedan åkte vi ner igen och begav oss till ett vattenfall. Det var hööööögt upp och lååååångt att gå och både I och jag fick astmaproblem och hade inga mediciner med oss men vi tog oss upp!!

Väl nere var det gott med friskt källvatten.

Därefter blev det pizza på en fint belägen pizzeria.

Som tur var sa våra guider att pizzorna var enorma så vi beställde in tre små pizzor till sex personer - och det blev rätt mycket över. Har aldrig sett så stora pizzor! De normalstora som de vid bordet bredvid fick var helt enorma! Typ 80 cm i diameter!

Sedan åkte vi till systrarnas mammas kusin och fick kaffe!! Hon bodde på en gård på 1200 meters höjd.

Sedan visade de oss till ett litet köpcentrum med matbutik där vi provianterade för framtida behov. Fanns även en Intersportbutik där Majsan köpte en skate/cykelhjälm.

Dagen avslutades hemma hos tjejerna där vi även träffade brodern med flickvän och fick hemgjord hallonsaft och kakor. De hade världens trädgård med alla möjliga frukter och bär som druvor, blåbär, hallon, björnbär och kiwi. Med oss hem fick vi en stor burk kiwimarmelad!

När vi kom tillbaka till lägenheten var klockan över sju men ingen var hungrig efter pizzan ich dottern ville ut med brädan och sin nya hjälm så vi gick runt sjön vilket är åtta km, en lagom kvällspromenad! Det är sååå vackert här och nu fick jag också ön på bild!

Och tillbaka i stan:

Sedan blev det lite sen pasta och dusch innan läggdags. En fantastisk dag har vi haft!

Kroatien dag 18 - Bled

På morgonen lämnade vi Zaton och drog vidare mot Slovenien. Frukost intogs på vägen.

Sedan fick vi stanna igen för maken behövde lösa något på jobbet med några telefonsamtal. Barnen hittade sysselsättning.

På eftermiddagen kom vi fram till Bled, en liten stad med en liten sjö och mitt ute i den lilla sjön en liten ö med en liten kyrka. Som en sagovärld, otroligt fint!

Det blev en promenad utmed en del av sjön.

Vi kom inte så nära ön så jag har inte några bra bilder på den än, det kommer!!

Däremot besökte vi kyrkan på "fastlandet".

På kvällen var vi på grillrestaurang.

Majsan beställde in dagens dessert!

Hennes konståkningstränare tittade förbi också för att göra upp planer för nästa dag. Det blir utflykt med henne och hennes syster! Hon kommer alltså från grannbyn och är hemma på semester just nu. Väldigt lägligt!

Kroatien dag 17 - sista dagen på Zaton

Sista heldagen i Zaton gick Majsan och jag till poolen medan herrarna åkte tillbaka till saltfabriken där de bokat en guidad visning. Nöjda och glada återvände de efter ett par timmar.

Då packade vi badväskan och åkte till grannbyn Vir. Först blev det lunch.

Sedan skulle vi bada och då insåg jag att jag inte fått med underdelen till bikinin! Verkade ju inte så käckt att bada utan byxor! Så det blev till att panikköpa bikini i en av de många turistbodarna. Men jag hittade en jättefin till bra pris.

Sedan intog vi stranden. Ljuvligt! Kristallklart, turkosblått och nästan ljummet vatten!

Så var det dags att åka hem, packa ihop och tillbringa en sista kväll i Zaton. Vi gick till en restaurang som heter Konoba Bepo. Där blev det mat och dessutom livemusik, tre glada herrar spelade och sjöng.

Kroatien dag 16 - utflykt till Pag

Den här dagen blev vi rekommenderade av receptionisten att åka till Pag, en trevlig liten stad några mil från Nin.

Det blev en stadspromenad och en dricka på en uteservering.

Sedan skulle vi ta en annan väg hem. Otroligt vacker och häftig väg!

Dessvärre tog den slut så det var bara att vända hemåt.

I Pag har de en speciell fårost som säljs i små kiosker längs vägarna. Givetvis köpte vi en bit.

På vägen hem fanns en saltfabrik. Vi stannade och handlade lite i shopen.

Sedan blev det stranden till en bit inpå kvällen! Och en smarrig strawberry margherita.

Middagen fixade maken i lägenheten.

Kroatien dag 15 - utflykt till Zadar

Det visade sig att det inte var fel på bloggen utan på uppkopplingen på Zaton. Nu bloggar jag nämligen från ett glasscafe i Zadar och det tycks ju gå alldeles utmärkt!

Så här bor vi förresten. Och Majsan testar gärna sin bräda på de små vägarna i området.

Dagen började sent. Barnen fick sova ut och först framåt elva tog vi plats vid poolen. Efter ett par timmar åt vi baguette till lunch och sedan bar det iväg till Zadar. Där är vi nu på promenad. Maken gick till en optiker och fick sina solglasögon fixade (de pajade häromdagen).

E hittade såklart värsta godisaffären.

Sedan blev det glass (och öl för vissa).

Fortsättning följer här nedan lite senare.

---

Fortsättning...

Efter glassen hittade vi en Carpisabutik där det var rea! Majsan och köpte varsin handväska och jag hittade dessutom en matchande "pengaväska" som jag letat efter inför höstens bussresor.

Vi vandrade vidare genom den mycket trevliga staden.

Och besökte förstås havsorgeln - där havet spelade orgel för oss! Häftigt!

Vi hade tänkt äta middag i Zadar men klockan var inte så mycket så vi åkte tillbaka ich besökte lilla staden Nin, nära där vi bor. Den gamla delen av staden ligger ute på en ö med en gångbro ut. Jättemysigt!

Branimir hälsade oss välkomna!

Här blev det middag på en uteservering.

Kroatien dag 14 - en lat dag i solen

Den här dagen blev inte mycket gjort. Förmiddagen tillbringades vid poolen och eftermiddagen på stranden. Även här har de en sån där hinderbana i vattnet och här kunde man lösa halvdagspass så det sysselsatte barnen i flera timmar.

Våra barn är de små figurerna högst upp på "isberget":

På kvällen lagade maken mat i lägenheten, det finns en del restauranger här men de är knappast prisvärda och det känns ju rätt meningslöst när maken älskar att laga  mat till en bråkdel av priset och dessutom godare.

Det blev också en promenad på området.

En del av "affärsgatan":

På stora scenen hade de karaoke. För barn och ungdomar - men det fanns inga nyare låtar än 90-talet då de inte ens var påtänkta. Hur tänkte de där? Majsan vågade sig dock upp och sjöng Mamma Mia!

Kroatien dag 13 - vi flyttar!

Uppdaterat - nu med bilder!

Vi åt den sista frukosten på Bluesun Bonaca klockan åtta. Sedan bar det iväg. Det gjorde inte så mycket att detta var resdag för det fullständigt hällregnade och åskade så strömmen gick på hotellet precis när vi skulle åka.

Maken körde fram bilen så nära receptionsdörren det bara gick så vi sprang typ sju meter men hann bli genomblöta ändå. Sedan blev det en regnig färd över ön. Vi trodde att färjan skulle vara inställd för det blixtrade och dundrade nästan hela vägen. Men sedan klarnade det upp - vi var i god tid till färjan och medan vi väntade på den så hann vädret bli riktigt fint.

Färjan mellan Brac och Split tar knappt en timme. När vi gick i land regnade det litegrann igen och ingen kände för att se sig om i Split så vi åkte direkt vidare mot Zadar där vi stannade och handlade i en stor Interspar-butik.

Så åkte vi till Nin, en lilten bit från Zadar och checkade in på Zaton Holiday Resort. Ett jättefint ställe!

Efter poolbad och strandpromenad fixade vi till oss för middag på området som har sin egen affärs- och restauranggata.

Barnen shoppade. Majsan köpte en pennyboard och lillbrorsan en ny rygga.

Kroatien dag 12 - en (halv) dag på stranden

Nu ligger jag lite efter med bloggandet men det beror på att bloggappen krånglar som bara den. Kan inte lägga in några bilder!

Några stackars bilder har jag lyckats få in, resten får jag väl lägga in i efterhand.

Tisdagen började på stranden. Barnen köpte ringar att ha som flytdon, som de sedan låg och guppade på i vattnet.

Sedan lyckades jag av misstag få på något filter på kameran och det upptäckte jag inte förrän vi var tillbaka i lägenheten - det är ju så ljust i solen att man inte ser något överhuvudtaget av det man fotat, så bilderna är rena chansningar.

Trots att vi bara var där i två timmar och hade faktor 30 så lyckades vi bränna oss litegrann så efter lunch blev det siesta i lägenheten. Framåt sen eftermiddag vågade vi oss ut till poolen men barnen fick bada i t-shirts.

Efter middagen packade vi ihop våra tillhörigheter. Nu bär det iväg till nästa ställe.

Kroatien dag 11 - utflykt och spa

Idag gjorde vi en utflykt på ön. Först blev det ett besök i den lilla staden Selca på östra sidan. Där fanns en fin kyrka.

Tyvärr var den stängd, men en annan mycket mindre kyrka var öppen.

Det fanns inte så mycket att se här så vi åkte vidare till Sumartin, ett färjeläge från vilket vi hade tänkt ta färjan härifrån till Makarska på onsdag. Men där var kön till färjan låååång och färjan liten så vi bestämde oss för att åka från Supetar till Split när vi väl lämnar ön.

Färden gick vidare till norra sidan och vi hamnade i Pucisca där det blev dricka/kaffe. Barnen köpte simglasögon i ett souvenirstånd och gladdes sedan åt free wifi på caféet.

Vi hade läst på en blogg att det fanns en liten tvålfabrik i Postira och väl där gick vi till den lilla turistbyrån och frågade efter den. När vi kom dit var den dock dessvärre stängd.

Vi åkte vidare till en vingård som vi läst om på Tripadvisor. Där såg det trevligt ut men tyvärr var det stängt där också, och inga öppettider hittade vi.

Så vi åkte tillbaka till hotellet och åt lunch. På eftermiddagen hade vi bokat några behandlingar på det tjusiga lyxhotellet här bredvid. Först gick Majsan och jag dit och naglarna målade.

Sedan blev det poolen en stund innan jag gick till min ansiktsbehandling som varade 75 minuter - underbart. När jag kom tillbaka gick maken iväg för en timmes massage.

Middag fick avsluta dagen,

Kroatien dag 10 - sol och bad

Den här dagen blev det slött och slappt hela dagen. Förmiddagen tillbringades vid poolen. Jag blev rätt uttråkad efter ett tag men då blev det vattengympa i poolen så det kom ju lägligt!

Efter lunch vilade vi lite i lägenheten innan vi gick till stranden - med våra nya badskor!

Barnen tillbringade en timme i en hinderbana som låg ute i vattnet. Jag tog en simtur i havet.

När vi kom tillbaka till hotellet ville barnen gå direkt till poolen så jag hängde på och simmade lite mer.

Efter middagen ville Majsan gå på disco men det var minidisco, det vill säga typ babyrytmik till tyska barnramsor. Medelålder ca två år! Så vi drog oss tillbaka till lägenheten igen.

Kroatien dag 9 - stadspromenad och högtflygande barn

När vi vaknade idag regnade det! Det var ju inte precis vad vi tänkt oss.

Nåväl, det slutade snabbt men var ganska molnigt så vi bestämde oss för att ta en promenad ner till stan.

Det är en jättemysig stad! När vi var där tittade solen fram så vi gick tillbaka mot hotellet efter att ha inhandlat badskor till hela familjen.

Barnen ville testa sådana där studsmattor med selar där man hoppar jättehögt.

Såg jättehäftigt ut. Majsan fick till och med till en dubbel bakåtvolt!

På eftermiddagen blev det två omgångar vid poolen. Det var växlande molnighet vilket kändes rätt bra för det är skönt för oss föräldrar att ligga i solstolar och lyssna på ljudböcker medan ungarna badar - utan att alla riskerar att bränna upp sig totalt. Vi kör spf 30 men solen tar rätt rejält ändå!

Poolen är rätt stor så jag tog en ordentlig simtur innan vi gick upp för att göra oss i ordning för middag. Efter den blev det en promenad på strandpromenaden igen, denna gång åt andra hållet.

Kroatien dag 8 - framme!

Ja, nu kan man säga att vi är framme vid målet - det ena av två i alla fall.

Om ni tycker att jag skriver illa med en massa korrekturfel så beror det varken på att jag är onykter eller plötsligt dyslektisk utan på att jag använder en app för att blogga och att den appen inte funkar så bra ihop med tangentbordet till Ipaden. Den "vänder" sig liksom inte utan man får skriva med hela huvudet på sned och då blir det ibland lite tokigt.

Jaja, hursomhelst, vi lämnade Zadar i morse efter frukost och åkte till ett köpcentrum där Majsan köpte en bikini till.

Sedan bar det iväg till Split där vi tog färjan till ön Brac.

Sedan var det bara att åka tvärsöver ön till hotellet. Nu är det all inclusive några dagar.

Det började med poolhäng ett par timmar.

Sedan gick vi och vilade lite på rummet, duschade och softade innan vi gick till middagen som var buffé till barnens stora förjusning.

Särskilt desserbuffen tilltalde ju Lilleman...

Efter maten blev det en promenad längs strandpromenaden nere vid havet.

Nu är vi tillbaka i lägenheten och det är väl snart läggdags tror jag.

Kroatien dag 7 - havet!

Vi började dagen med frukost och sedan en promenad på stan i Zagreb.

Sedan packade vi ihop och begav oss till Zadar vid havet! Vi bor lite utanför stan på ett litet mysigt ställe. Sol och bad i och vid poolen stod först på programmet.

Söta husdjur finns i trädgården här:

Sedan blev det promenad till havet, vilket tog tio minuter. Det blåste dock rätt mycket ich var inte så fin strand så ingen kände för havsbad.

Blev glass/öl/vin på en bar istället.

Vi kollade efter restauranger men det fanns bara ett par stycken men de såg för trista ut och var rätt dyra ich barnen ville bada mer i poolen och bad maken laga middag istället. Vi gick till affären och handlade och sedan blev det mer poolbad innan vi åt en jättegod pastamiddag.

Kroatien dag 6 - fyra länder och tre huvudstäder på en dag

Idag vaknade vi i Bratislava, Slovakien, men skulle hinna med att besöka Wien i Österrike, åka igenom Slovenien och sedan övernatta i Zagreb i Kroatien innan dagen var slut.

Vi började med att ta oss ut ur Bratislava och åka över den kända bron.

Mellan Bratislava och Wien är det bara sju mil och fin motorväg så det blev inte av att vi stannade för frukost förrän vi kom fram till Wien. Där parkerade vi alldeles vid Stephansplatz i ett oerhört spejsigt parkeringshus. Vi fattade först ingenting av instruktionerna. Jag fick gå ut och fråga en karl som satt på ett kontor. Han pekade bara på instruktionerna så alla klev ur utom maken. Sedan körde han in bilen i en jättetrång grej. Sedan kom han ut och så såg vi hur bilen plockades upp och åkte iväg. Karln från kontoret pekade en våning ner och sa att vi skulle få ut bilen där. Jag trodde ALDRIG att vi skulle få se den bilen igen. Maken bara skakade på huvudet och skrattade och sa att detta ska ju bli intressant....

Sedan tittade vi på Stephansdomen innan vi gick och åt frukost.

Så blev det en stadsvandring i Wien. Med det kända operahuset såklart.

När vi tittat klart gick vi tillbaka till parkeirngshuset, betalade och fick ett kort som vi stoppade in en maskin (på en annan våning än vi alltså lämnat bilen). Det fanns kameror och tv-skärmar så vi kunde se hur bilen, som hamnat i ett fack hämtades ut, åkte iväg, kom ner till vår våning och landade på en platta som snurrade runt så bilen vändes åt vårt håll och sedan öppnades en dörr och där stod vår bil. Det var roligt! Maken hoppade in, körde ut bilen och vi klev in och så kunde vi åka vidare.

Färden styrdes till Schloss Schönbrunn. Vi gick dock inte in i slottet utan nöjde oss med att beskåda det utifrån.

Nästa anhalt var Zagreb. Vi åkte några mil genom Slovenien innan vi kom in i Kroatien och stannade och åt en sen lunch på en restaurang i en liten stad. Sedan nådde vi snart Zagreb. Lägenheten låg alldeles nära den stora katedralen som vi förstås besökte när vi lastat in, fräschat upp oss och bytt om till kvällen.

Zagreb visade sig vara en oerhört charmig och trevlig stad.

Barnen införskaffade nya solbrillor innan vi gick för att äta middag.

Sedan hamnade vi på ett steakhouse ett par timmar innan vi proppmätta gick tillbaka till lägenheten igen. Imorgon blir det poolhäng vid havet!

Kroatien dag 5 - Bratislava

Dagen började med det utlovade badet - före frukost. Efter en frukostbuffé som väl med svenska mått lämnade en del övrigt att önska (barnen åt sockerkaka med nutella på....vi föräldrar åt lite bacon och en bit baguette och varsin kopp kaffe) packade vi ihop, checkade ut och reste vidare.

Nästa anhalt var Bratislava. Vi hade bokat en jättefin lägenhet nära Gamla stan med två stora rum och kök och badrum. Dessvärre var det byggarbete så elen var avstängd när vi kom. Så vi bar in väskorna och begav oss ut på en låååång stadspromenad.

Ärkebiskopens palats:

Gamla rådhuset:

Mikaeliporten:

Novy Most-bron:

Slottet:

St Elizabeth´s church - Blå kyrkan:

När vi kom tillbaka till lägenheten hade vi fortfarande ingen ström så vi ringde efter innehavaren. Efter måååånga om och med kom nån från elbolaget dit och fick fart på strömmen igen - det var varmt så vi höll på att kolavippen och kunde inte ladda några enheter och skulle ju inte se något i mörkret heller på kvällen så det var väl att den kom tillbaka.

Vi blev rekommenderade en lokal restaurang runt hörnet och gick dit. Rejäl slovakisk mat. Det blev vitlökssoppa till förrätt - serverad i ett jättebröd. Majsan och jag delade:

Barnen valde kyckling och maken och jag beställde in en gemensam köttbricka med två sorterts potatis. Såå mycket mat och såååå jättegott.

Sedan var alla trötta och eftersom en lång dag väntar i morgon travade vi "hem" igen.

Kroatien dag 4 - Auschwitz och oplanerad övernattning i Slovakien

I morse när vi vaknade så ösregnade det. Fullständigt vräkte ner. Men vi hade bokat biljetter i Auschwitz till klockan nio så vi begav oss dit. Gps:en som vi trodde vi hade fått igång visade sig inte funka i Krakow ändå. Som tur var hade vi "skärmdumpat" av kartbilderna på mobilen så vi navigerade efter det istället. Och rätt som det var när vi var halvvägs där så kom GPS-Maja igång!

I Auschwitz gick det smidigt. Det tog lite längre tid att ta sig dit än vi trodde, på grund av vägarbeten och väldigt dåligt väder men när vi parkerade, fem i nio, så var det uppehåll och klart. Vi fick hämta ut våra gratisbiljetter i en lucka och sedan var det bara att gå in.

Barnen tyckte väl inte det var superintressant, i alla fall inte dottern. Sonen, däremot, var mer påläst och intresserade sig för det mesta.

Nu har de i alla fall sett det och lärt sig lite på kuppen!

Så lämnade vi Auschwitz och styrde kosan mot nästa övernattningsställe. Sonen hade önskat att få äta på KFC vilket han aldrig gjort så vi ställde in gps:en och den visade oss rätt in i ett köpcenturm till dotterns förtjusning.

Och mat blev det!

Meningen var att vi skulle åkla in i Tjeckien och övernatta på ett fint ställe som heter Stara Ameryka och ligger i staden Jablukov. Där fanns fina bilder (på hemsidan och booking.com) på pool och vattenrutschbana. Trots att det regnade lite igen var barnen helt inställda på att bada. Men när vi väl äntligen hittade stället var poolen tom - eller rättare sagt, det var byggjobbare i den. Och hela stället såg helt nedgånget ut så maken gick in och bokade av. Som tur var gick det bra - han påpekade att vi valt stället för poolens skull, för att barnen skulle få bada.

Istället hamnade vi i Slovakien och kom till en liten stad som heter Zilina. Där hittade vi ett jättefint hotell - Penzion Central Park. Med inomhusbassäng. När vi väl checkat in visade det sig dock att den var stängd på måndagar! Så vi får bada i morgon bitti istället.

Dagens ungdom slappade en stund...

Sedan tog vi en promenad i staden.

Åt gjorde vi på hotellet. Jättegott och mycket prisvärt!

Kroatien dag 3 - Krakow

Vi lämnade Warszawa på morgonen. På vägen ut såg vi nya stadion och Kulturpalatset.

Sedan åkte vi till Krakow. Där hade vi hyrt en superfin lägenhet några minuters promenad från torget i Gamla stan. Majsan testade sitt nya smink i det fina badrummet.

Sedan blev det lunch på en uteservering  och därefter stadspromenad i denna vackra stad.

Vi gick också bort till Galeria Krakowska för att leta upp en sladd till gps:en och barnen passade på att ekipera sig. Några av de nya plaggen åkte på redan till middagen.

Vi hade hört mycket gott om en restaurang mellan lägenheten och torget. Den heter Morskie Oko - Morske Åke säger vi! Där bokade vi bord till klockan åtta men sedan bestämde viss oss för att bli några minuter sena. Vi ville ju visa barnen trumpetaren i tornet!

Sedan tog vi plats i restaurangen som hade speciell inredning och speciell men god mat.

På torget utanför var det ljus- och vattenshow när vi skulle gå hem.

Kroatien dag 2 - Warszawa

Klockan sex väcktes vi av båtens väckningssignal. Och en timme senare skulle vi vara ute ur hytten. Sedan fick vi vänta en halvtimme innan bildäck öppnade. Tur det fanns fri wifi....

Vi stannade vid ett Auchan (stort varuhus) och handlade diverse grejer. Superbilligt i Polen! Bland annat inhandlades frukost - vi hade skippat det på båten för dels hade vi fått gå upp ännu tidigare och dels så är vi inte så matintresserade tidigt på morgonen. I synnerhet inte barnen. Så istället blev det frukost längs vägen.

Det visade sig att vi gjort fel när vi uppdaterat gps:en och vi hade lyckats ladda om Västra Europa istället för att ladda upp Östra. Inga kartor alltså! Men det gick bra ändå. När vi kom fram till Warszawa och åkte mot lägenheten ringde ägaren och meddelade att personalen ringt och sagt att det skulle dröja ännu en timme innan den var klar. Så vi styrde kosan mot Lazienkiparken istället. Vi hade köpt mycket bröd och hade gott om pålägg kvar (och medhavd bilbatteridriven kylbox) så vi fixade mackor och juice och tog med in i parken.

Lite bilder från parken:

Vi klev in i lägenheten alldeles lagom till prinsbröllopet och såg brudparet komma in i kyrkan och avlägga sina löften. När prinsen sagt ja och Sofia blivit prinsessa gav vi oss ut på stan. Vi bor jättebra, alldeles nära en spårvagnshållplats och tre hållplatser från Gamla stan. Vi köpte enkelbiljetter i en automat och klev på. Sedan blev det lite att dricka vid slottet och en liten promenad.

Det var fler som gifte sig denna dag. Inom loppet av en halvtimme såg vi fyra brudpar.

Sedan gick vi runt och kollade på restauranger men hamnade på samma som förra gången vi var här. Så himla god mat och dessutom hade de uteservering i skugga vilket var skönt eftersom det var 29 grader varmt.

E avslutade med en jätteglass som han hittade på vägen. Ja, glassen låg ju inte på vägen men glasskiosken gjorde det.

Sedan klev vi av spårvagnen efter två stationer för det låg ett Carrefour där och vi skulle köpa lite vatten. Men där uppenbarade sig ett stort köpcentrum och Majsan sprang in genom ena butiken och ut genom andra och hann shoppa lite också.

Sedan travade vi hem och kollade resten av prinsbröllopet. Maken gjorde ett nytt försök med gps:en men nu funkade plötsligt inte sladden! Får se om vi kan hitta en i morgon.

Kroatien dag 1 - på väg

Så var det äntligen dags för semester och även dags för vår efterlängtade resa som vi planerat i ett drygt halvår och som vi virtuellt har upplevt många gånger år - men inte i verkligheten!

Det började med en omväg till ostkusten - via västkusten. Kissekatterna skulle nämligen lämnas av hos mina föräldrar som lovat vara kattvakt. Där fick vi också lunch. Men det hindrade ju inte vårt lilla matvrak från att svältkrisa ändå efter några timmar. Blev till att stoppa på "Donken".

Vid halv sex fick vi köra på båten i Karlskrona. Vi började med förbokad massage. Egentligen var det 14-årsgräns på spa-avdelningen på kvällstid men vi var ensamma där och personalen tyckte att det var helt okej att barnen var med. Maken och jag tog varsin djupgående muskelavslappnande massage som inledning på semestern. Sedan låg vi i olika bubbelpooler med panoramautsikt och tittade ut över nejden när båten seglade ut genom den blekingska skärgården. Underbart!

Efter badandet klädde vi om och gick en promenad på båten. Barnen fick lite växelpengar att roa sig med i de "enarmade banditerna" och Majsan vann snabbt 100 spänn, som hon växlade in mot cash och shoppade för i butiiken. Det blev nya hörlurar...

Sedan var det dags för middag: buffé.

Jag gillade förrättsbordet bäst, massor med lax och skaldjur!

Sedan gick vi till butiken igen. Hittade den här passande Limmaredsflaskan...med Warhol-tema. Känns ju aktuellt nu när det bara är några dagar kvar tills utställningen öppnar! Vi köpte dock ingen. Det var ju bara flaskan vi var intresserade av och vi kom fram till att det skulle ta oss flera år att lyckas tömma den...

Sedan var det dags att gå och lägga sig. Det skulle bli tidig väckning!

Liten kyrkutflykt på hemvägen

Igår var jag och rekade en annan bussresa. På vägen hem bestämde jag mig för att åka över Kungslena och Suntak eftersom de har gamla, väldigt speciella kyrkor som jag skrivit en del om men aldrig haft möjlighet att besöka.

Först kom jag till Kungslena, som visade sig vara en jättefin liten by med mycket historia, denna årstid dessutom inbäddad i den allra grannaste grönska. De tre annorlunda tornen på kyrkan sägs symbolisera Birger jarl och hans son Valdemar och svärson Håkon av Norge, som besökte kyrkan på påskdagen 1258.

Sedan träffade jag på en "kyrktant" och en vaktmästare på parkeringen och frågade dem var den gamla borgen legat. De berättade att det är fin väg att gå upp på det berget och att det står en del av borgen där "stenhögen" finns kvar. Jag travade iväg och hamnade på en liten pilgrimsvandring, där skyltar med tänkvärda ord och tankar visade vägen. Väl uppe var det en vidunderlig utsikt som jag insåg i efterhand att jag glömt fotografera, hänförd som jag blev. Men stenarna fotade jag.

Så gick färden vidare och jag svängde in till Baltak. Jag tycker de har så roliga namn, de där byarna som slutar på -tak. Baltaks kyrka var också annorlunda, men betydligt nyare!

Sedan skulle jag försöka ta mig till Suntaks gamla kyrka. Vi har pratat i guideföreningen om att åka dit i säkert tio år men vi har aldrig kommit iväg. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Var helt omöjligt att ta sig dit. Där jag skulle svänga in satt nämligen en skylt att en bro var avstängd och att jag skulle följa orange skyltning, så jag gjorde det. Hamnade i Vättak, ännu ett skojigt namn. Den kyrkan var dock inte öppen, men väldigt söt!

Så fortsatte jag följa skyltarna. Enbart för att komma till ännu en skylt om en avstängd bro och uppmaning att följa orange skyltning. Enda skylten visade tillbaka igen, så jag följde den. Velade runt i nästan en timme men kom till slut tillbaka - där jag hade börjat följa de där förbaskade pilarna. Helt knäppt! Den som gjorde den skyltningen var antingen inte nykter eller helt enkelt oerhört korkad!

Sedan gav jag upp och ställde GPS:en på "Kör hem". Efter några kilometer tog jag vänster i en rondell, som gps:en sa, och vad står det på en skylt där? Jo, "Suntaks gamla kyrka". Låg några hundra meter från den väg jag nu hade hamnat på! Så nu fick jag äntligen se den där kyrkan ändå. Och nog var den speciell!

Den är från 1100-talet. Jag guidar i flera 1100-talskyrkor, men den här KÄNDES verkligen genuint gammal. Påminde lite om Ornunga gamla kyrka, fast ännu ålderdomligare. Det beror förmodligen på att man i båda de fallen byggt en ny kyrka alldeles i närheten och övergett den gamla utan en massa förändringar och sönderrenoveringar. Kul att se den!

Dalslandshelg

I helgen var vi i Dalsland. Extrabarnet plockades upp på vägen och så gjorde vi ett stopp i Hamrane dit jag kommer att åka med en buss i sommar, som det ser ut just nu.

Lördagen ägnades åt att reka vidare. För mig och maken blev det samtidigt lite nostalgitripp i bröllopsspår... I akvedukten i Håverud hade vi vår brudskål för 13 år sedan. Men denna gång fick vi nöja oss med att stå bredvid. "Vår" båt låg inte inne heller.

Sedan åkte vi vidare till Baldersnäs - och där var det stort nationaldagsfirande!

Och så hittade vi vår båt till slut. Den låg vid Baldersnäs!

På lördagkvällen åkte vi hem igen eftersom maken skulle på diakonvigning på söndagen.