Middag hos mor och far

Juldagarna innebär middag hos mina föräldrar. Som vanligt väldigt gott! Och det började med rosa skumpa.

Sedan förrätt: paté.

Till huvudrätt fick vi kalkonfilé med en massa goda tillbehör.

Och till efterrätt nån sorts tiramisuglass som jag glömde fota men som var ljuvligt god (tyckte inte minst unge herrn i huset som älskar kaffesmak!)

Julafton

Så har vi firat ännu en fantastisk jul! Som vanligt började den i kyrkan med julspel vid krubban. Båda barnen var med och sjöng, Majsan som ängeln Gabriel och sedan som "storängel" hos herdarna på ängen och E som solosjungande herde. Det var båda barnkörerna och ungdomskören och hela den fullsatta kyrkan imponerades av hur otroligt duktiga barnen var och hur fint alla sjunger! Flera superduktiga solister även bland de allra yngsta - vad månde bliva!

Det var mormor som fick vara stillbildsfotograf för pappan filmade alltihop och själv spelade jag flöjt och lite flygel.

Sedan åkte vi hem och tog det lugnt några timmar, hann till och med titta på en julfilm. Sedan tände Henrik Dorsin ljuset!

Efter Kalle åkte vi till min bror där hela storsläkten var samlad. När alla anlänt knackade det på dörren - och kan man tänka sig:

Alla var inte så morska.

När alla öppnat klapparna var det dags för mat. Vi började med det kalla och tig en liten paus innan det varma dukades upp.

När det blev dags för småvarmt orkade jag knappt äta, än mindre fotografera!

Efter kaffe och julgodis var det dags att bege sig till kyrkan igen för att sjunga på midnattsmässan. Som vanligt fullsatt även där och så stämningsfullt och fint.

Julklappsinslagning

Att slå in paket är ju av julens höjdpunkter! Jag brukar använda gamla boksidor, brunt och vitt papper och noter ihop med diverse pyntrester från pysselrummet!

Betlehem

Vi inledde som vanligt julfirandet i vårt eget Betlehem, dvs vår kyrka. Denna gång utan pappan för han var i Kina.

Rom dag 4

Här kommer sista Rominlägget för denna gång, bättre sent än aldrig!

Vi tog en promenad i höstsolen och besökte Castel Sant D'angelo.

Utsikten var hänförande.

Sedan tog vi en sväng förbi Piazza Navona och Pantheon.

Sedan gick vi Längs Via del Corso, åt sen lunch på en bedrövlig restaurang (tyvärr) och sedan vidare till Piazza del Popolo.

Väl tillbaka på hotellet ville jag ha italiensk glass - kunde ju inte åka hem utan att äta det! Det blev en promenad till Lemongrass och en jätteglass för 2,50€.

Sedan blev det middag på en trevlig kvarterskrog. Och läggdags. Klockan nio nästföljande dag kom taxin som körde oss till flygplatsen.