Cinque Terre

Så tog vi oss vidare upp till Ligurien och Cinque Terre, de kända fem små byarna på Unescos världsarvslista. Vi hade sett fantastiska bilder och hade världens förväntningar. Tyvärr infriades de inte riktigt. Det var väldigt dyrt, ganska dålig kvalitet på maten, noll servicenivå och tokmycket folk överallt. Typisk turistfälla med andra ord.

Visst var vandringarna trevliga - även om de flesta lederna var stängda på grund av lerrasen eller på hotande stormar. Visst var det charmigt och pittoreskt men inte tillnärmelsevis lika fint som de fantastiska lantmiljöer vi upplevt i Toscana och Umbrien.

Här följer dock några bilder.

Vi bodde i Riomaggiore och första kvällen tog vi tåget till Corniglia som ser ut så här:

Det visade sig att för att komma upp till själva byn fick man gå. Långt. Och högt. Men till slut var vi uppe!

Därifrån såg vi ut över Manarola, grannbyn som vi besökte en annan dag.

Bäst gillade vi byn längst norrut, den som heter Monterosso. Där spenderade vi en hel dag, njöt av sol och vackra miljöer, träffade ett trevligt par från Norge som vi tillbringade en stor del av dagen med.

Fjärde byn heter Vernazza. Där var vi bara inne en sväng i samband med en båtutflykt och konstaterade att glassen var dyr och inte lika god som i övriga Italien!

Och så bodde vi i Riomaggiore. Det var en pytteliten by som inte hade mycket att erbjuda, tyckte vi.

Lite vandring blev det. Det här är den kända Via dell Amore, Kärleksstigen, som var överbefolkad i fint väder. Vi valde dock en dag när det var mulet och regnet hängde i luften och då var det bara vi och två par till där!

Bröllopsdag med egen guide

Den 1 juni firade vi tioårig bröllopsdag och då ville vi hitta på något lite speciellt. Innan avresan hemifrån bokade vi därför in en "Sunset tour" med egen guide. Företaget heter Tuscan Escapes och vi hittade dem på nätet och bokade genom att maila dem. Det är max åtta personer i varje grupp, oftast färre. Vi samlades vid San Domenico-kyrkan och det visade sig bli vi två, ett par från Australien och guiden Azzurra som också körde minibussen.

Först bar det iväg till familjen Losi som driver vingården Querciavalle.

Vi fick gå ner i källarvalven och fick förklarat för oss hur det går till att göra Chianti Classico-viner.

Vackra vingården med vinrankor och olivträd.

Guide för dagen var Azzurra.

Valeria visade oss runt. Hon och hennes bror är femte generationens vinmakare i familjen Losi.

Det fanns förstås citronträd också.

Dags för vinprovning!

Efter besöket på vingården åkte vi vidare till den lilla staden Castellina in Chianti och gick en kort stadspromenad, guidade av Azzurra.

Nästa besök blev världsarvsstaden San Gimignano som verkligen var jättefin. Hit kommer vi nog tillbaka!
San Gimignano är bland annat känt för att ha en gelateria som gör världens bästa glass, man har vunnit VM i glasstillverkning två gånger!

Strax utanför San Gimignano ligger Fattoria Poggio Alloro, en bondgård där vi avnjöt en härlig italiensk fyrarättersmiddag med fantastisk utsikt.

Italien - Grosseto och Siena

Nu har det varit tyst ett tag igen. Det beror på dels mycket jobb - och framförallt på semester mitt i alltsammans! Vi firade tioårig bröllopsdag, maken och jag, och bestämde oss för att lämna barnen hos mormor och morfar och dra till Italien en vecka. Plötsligt har det blivit så att vi åkt till Italien två gånger om året - det är som ett gift! Men ett väldigt trevligt sådant, förstås.

Vi reste med flyg till Rom denna gång och tog tåget från flygplatsen till Grosseto (Rom har vi varit i flera gånger vid det här laget så vi stod över denna gång)

Det går väldigt smidigt att åka tåg i Italien. Det är enkelt, billigt och tågen kommer och går i tid. Det kanske man inte kan tro men Trenitalia är MYCKET bättre än SJ på att hålla tiderna! Tider kollas lätt på www.trenitalia.com och där kan man också förboka biljetter om man vill! Dessa går förstås också bra att köpa i biljettluckan. Då får man oftast en "fri" biljett utan tidsangivelser, som det står "convalidare" på och då är det viktigt att stoppa dem i valideringsmaskinen (en gul eller grön mojäng i anslutning till spåren).

I Grosseto bodde vi precis vid tågstationen och fick hjälp av en underbar receptionist med karta till centrum (10 minuters promenad), stadens historia och restaurangtips!

Alla italienska städer har en intressant kyrka. Grosseto är inget undantag!

Vi åt gott efter receptionistens rekommendation och hamnade på en riktigt rustik och äkta toskansk restaurang på en liten bakgata. Billigt, rejält, enkelt och hemlagat!

Dagen därpå hann vi med ytterligare en stadspromenad innan vi åkte vidare med tåg till Siena, också i Toscana och i det berömda Chiantiområdet. Det är en medeltidsstad som drabbades hårt av Digerdöden på 1300-talet då 2/3 av befolkningen dog. Så planerna på att göra katedralen till kristenhetens allra största gick därmed om intet. Man kom dock hyfsat långt ändå...

Fantastiska katedralen i Siena. Inte så stor som det var tänkt men maffig ändå!

Predikstolen.

God mat och glad make återfanns även i Siena!