Besök i Auschwitz-Birkenau (Polen dag 5)

I morse åkte vi till Auschwitz-Birkenau för några skrämmande timmar. Ett besök som alla borde göra. Mycket förstördes efter kriget, som de fyra gaskamrarna i Birkenau men den i Auschwitz fanns kvar, både gaskammare och krematorium. Där fick man inte fotografera och det hade jag nog inte kommit ihåg att göra ändå - man blir rätt illa till mods där inne. 

Vi blev guidade runt i de olika barackerna - det är ju väldigt mycket museum numera och ser ju inte ut som det gjorde då men tack vare alla fotografier och samlingar fick man en bild ändå... En jättestor samling av resväskor, vars ägrae inte fick överleva. Barnkläder och små barnskor i mängder. En hel monter av bara glasögon. Och två ton hår - ja, det är sant. När ryssarna stängde lägret fann man sju ton hår som skulle säljas till Tyskland för tillverkning av madrassöverdrag och kragförstärkningsmaterial m.m. Helt makabert! Det fick man dock inte heller fotografera men det räcker ju att bara beskriva det.














Vi åkte också vidare till Birkenau som ligger ett par kilometer från Auschwitz. Där besökte vi en bostadsbarack (där inga möbler och sånt var kvar) och också en sanitetsbarack med "toaletter":


Ja, det var skrämmande och ja, det var smärtsamt att se. Men det provocerar mig när folk säger att "Dit skulle jag aldrig våga åka", eller "Usch, det där vill jag inte se". Jag tycker att vi är skyldiga att se det. Man kan inte blunda och tro att det man inte ser, det finns inte. Vi ska ta dit våra barn. Det ger dem en bild av mänsklighet och människosyn. Förhoppningsvis röstar de aldrig på Sverigedemokraterna efter det...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0