Underbara Krakow

Jag är ju helt fullkomligt värdelös på att uppdatera den här bloggen - men jag har inte gett upp helt! Nu måste jag få berätta om vår resa till Krakow här i höstas. Maken och jag åkte iväg sista helgen i oktober. Det var tänkt som en höstlovsaktivitet för familjen och de lovlediga barnen men när vi väl skulle boka flyg visade det sig att barnen hellre ville åka till farmor och farfar. Jaja, inte oss emot!
 
Krakow hade vi inte tidigare besökt, men det var helt fantastiskt. Underbart vackert, jättegod mat, bra priser, rik historia och inte minst fin musik i var och varannan kyrka på kvällarna!
 
Här kommer lite bilder!
 
Det vackra torget visade sig från sin bästa sida.
 
 
Någon hästskjuts blev det inte för oss denna gång.
 
Liten paus i solskenet. Det var 24 grader och strålande sol i slutet av oktober!
Saluhallen på torget.
 
Slottet.
 
Kyrkan vid slottet inrymde flera små kapell.
 
Ett av konsertprogrammen. Mycket barock - vi gillar!!!
 
Mariakyrkan - där det varje hel timme dök upp en trumpetare i tornet och spelade en trudelutt för påminna om historien. Detta gjorde han i fyra väderstreck!
 
Maken gillade Krakow!
 
 
Stadsvandring vid torget.
 
Vi gick en guidad stadspromenad som varade i nästan tre timmar. Helt gratis! Suverän guide! Bara att gå och ställa sig vid Mariakyrkan och haka på. Nästa gång tar vi judiska kvarteren - denna gång blev det Gamla stan.
 
Musik spelades även utanför kyrkorna.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0