Hemma från Italien

SJag har inte försvunnit. Inte helt. Jag har bara varit i Italien med maken på en veckas underbar semester. Vi flög till Rom, tog tåget till Castiglione del Lago, reste vidare till Assisi, tog en tur till Terni och åkte sedan hem till barnen och mormor och morfar igen.

Vi började med ett dygn i Rom. Nog för att vi har varit där flera gånger tidigare men en tur till Pantheon, Piazza Navona och Fontana di Trevi fick det bli. Vi hann också med Santa Maria Maggiore.

Dagen därpå tog vi tåget till Castiglione del Lago. Att resa med tåg kan jag verkligen rekommendera. Förra gången vi reste runt i Umbrien hyrde vi bil och det är i och för sig smidigt men både ocharmigt och dyrt. Tåg däremot var praktiskt, billigt och bekvämt. Tågen kom och gick i tid, det var snyggt och fräscht och modernt och funkade jättebra. Dessutom var det ju mycket roligare! Castiglione del Lago visade sig vara en underbar liten stad vid Trasimenosjön som vi säkert kommer att återvända till. Hotellet som vi bokat via nätet hemifrån visade sig också vara en riktig höjdare.

Vi bodde i rummet längst till vänster. Det var en svit i två våningar! Stor dubbelsäng nere och fyra bäddar uppe, så halva släkten hade fått plats!

Maten var förstås helt underbar. I Castiglione njöt vi bland annat underbar italiensk pizza utan en massa tomatsås och ost och bjäfs - bara lite olja, rucola, tomat och oliver! Såååå gott!

Vi tog en härlig båttur ut till ön Isola Maggiore i sällskap av andra båtar.

På en uteservering mitt på gågatan slog vi oss ner och beställde varsitt glas vin. Och ut kom den här brickan!

Så åkte vi vidare mot det som egentligen var resans huvudmål: Assisi. Där hade vi bokat in oss på Birgittasystrarnas kloster och det var helt underbart att få bo där! Urgulliga systrar som tog så väl hand om oss, centralt beläget kloster med härlig trädgård ett stenkast från Centro Historico och med utsikt över San Franscesco-basilikan!

Basilikan i kvällssol - utsikt från vårt rum i klostret!

En av salongerna i klostret.

Maken med "våran" syster.

Vi ägnade dagarna åt att bara vara. Vi promenerade omkring i vackra Assisi, besökte kyrkor, deltog i mässor och i systrarnas tidegärder, satt på uteserveringar och bara njöt av tillvaron. En middag åt vi i klostret. Vi passade också på att fira vår bröllopsdag i Assisi. På kvällen gick vi på restaurang men på dagen gick vi in i en liten lokal ost- och charkuteributik och köpte ostar, tryffelsalami, färskt bröd och en halvflaska vin. Sedan bad vi en syster om hjälp med korkskruv, en kniv och två glas. Hon pep iväg med flaskan, kom tillbaka med den öppnad, på en bricka med glas och kniv och så gick vi och satte oss under ett olivträd i klosterträdgården. Härligt!

Efter Assisi skulle vi egentligen åka tillbaka till Rom för ett sista dygn. Men så ändrade vi våra planer, avbokade hotellet och bestämde oss för att kliva av längs vägen. Vi skulle ändå bara till flygplatsen den allra sista dagen och hur många gånger är det egentligen kul att strosa förbi Fontana, Piazza Navona, Colosseum och Pantheon och hur många gånger är det käckt att trängas med tusentals turister och ficktjuvar utanför Petruskyrkan? Vi bestämde oss för att se något annat och hamnade i en stad som heter Terni. Det visade sig vara en utråkig industristad, dessutom kom vi dit när det var nationell helgdag - Republikens dag - och allt var stängt. Och så åskade det! Men efter lite vila på hotellet klarnade det upp framåt kvällen och vi tog ett glas vin på en uteservering precis när paraden kom och höll världens festligaste uppvisning. Sedan åt vi middag på en riktigt lokal kvarterskrog. Vi var de enda turisterna i hela staden. INGEN kunde ett endaste ord engelska så det var bara att traggla sig fram på hjälplig men måttlig italienska. Men det gick ju bra det också!

Citronträd hade de även i Terni.

Industristaden Ternis näringsliv hade skänkt en plåtpress till kommunen, vikt 12000 ton! Den stod som ett monument utanför tågstationen, vilket maken som jobbar just med plåtpressar tyckte var väldigt lustigt!

Maken var på gott humör!

Vi hade en riktigt bra vecka och intresset för Italien har inte avtagit. Nu är vi jättesugna på att resa runt i södra delarna med barnen nästa gång. Vi får väl se när det kan bli av...