Utflykt i kommunen

I fredags var ett gäng turistentreprenörer på bussresa i vår egen kommun. En del ställen hade jag förstås besökt förut men det är spännande att se hur besöksmålen utvecklas. 

Först bar det iväg till Kronogården i Trädet, fantastiskt fin gammal jordbruksmiljö med servering och tipspromenader på sommaren.





Nästa anhalt blev fika på Basta kvarn i Blidsberg. Där har jag varit mååånga gånger, alltid gott och trevligt.



Därefter blev det en tur till EJfarm där man tillverkar glass och annat gott - mitt ute i skogen! Här är det glasscafe och butiksöppet sommartid.




Sen besökte vi Stora Stegerhult där berättelsen om Gerda Stomberg blev film av Colin Nutley ("Där rosor aldrig dör", denna inspirerade honom i sin tur till Änglagårdsfilmerna). Fantastisk välbevarad miljö av ideella krafter. 







Så gick färden till Årås i Kölingared. Där tittade vi in i säteribyggnaden som tagits över av bygdegårdsföreningen som jobbar för att i framtiden förvandla detta till en turistanläggning. Tänk er att åka hit på konferens eller herrgårdsweekend! (Om någon av er läsare skulle råka ha några miljoner över så kan ni väl höra av er till föreningen!)





Sedan åt vi lunch på Årås kvarn. Jättegott som vanligt!




Sedan fick vi se Gudebo, supermysigt boende i Liared! Åtta bäddar i ett helt stort hus, smakfullt renoverat. 








Så besökte vi Lindås spa. Och jag insåg plötsligt att det egentligen är helt idiotiskt att åka iväg på spa långt borta när vi har så fina ställen i närheten. Ska absolut boka in mig här till våren! (Och övernatta på Gudebo!)





Dagen avslutades med gofika hos Karin på Karins lada, där det finns både cafe, gårdsmuseum och en härlig butik.




En mycket fin utflyktsdag hade Nuab ordnat till oss - hoppas det blir fler sådana!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0