Rom dag 1

Så var det dags för lite semester! Maken och jag på tu man hand - i Rom. Det är nionde gången jag är här och varenda gång blir jag innerligt trött på värmen och alla miljoners miljoners triljoner turister som är ÖVERALLT.

Denna gång valde vi dock att åka i november, vilket visade sig vara ett mycket klokt beslut. 19 grader och strålande sol (jämfört med ösregn och två grader hemma) och så lågsäsong (i den mån det finns någon sådan i Rom) med faktiskt ganska lite folk - åtminstone jämförelsevis.

Dagen började med frukost på Landvetter!

Frukost i vip-loungen smakade bra.

Efter byte på Kastrup kom vi till Fiumicino-flygplatsen. Det går lätt att ta sig in till stan härifrån men denna gång hade vi ändå lyxat till det och förbeställt taxi. Det var förbetalt och klart så när vi kom ut med våra väskor stod chauffören med en namnskylt och så var det bara att hoppa in och bli körd till rätt adress. Så skönt!

Vi bor på charmiga Affittacamere Glatimia och togs emot av den förjusande Giuglia som visade oss runt och gav tips på lite allt möjligt. Vi var vrålhungriga för lunchen på flyget lämnade en del övrigt att önska så det fick bli en sen lunch: Pizza såklart. Jag äter i princip bara pizza i Italien för det är här dom kan baka pizza!

Pizza Prosciutto.

Sedan bar det iväg till Vatikanen - ja, i princip var vi redan där för vårt boende ligger bara några minuters promenad från murarna.

Vi hade siktat in oss på att besöka Peterskyrkan redan första dagen och kom in på den enorma Petersplatsen.

Petersplaten.

Det var tydligen smart att gå dit på eftermiddagen i november för det tog typ fem minuter i kön till säkerhetskontrollen och kändes nästan folktomt inne i kyrkan. Som är gigantisk!

Vi började med grottorna som vi anade stängde tidigare än resten av kyrkan. Målet var att hitta drottning Kristinas grav och det gjorde vi!

Graven.

Skylt i närbild.

Och informationsskylten intill.

Direkt när man kommer in i kyrkan hittar man Michelangelos kända Pieta.

Pieta.

Maria Sobieskis grav.

Ett av alla sidokapell.

Jesus var också där!

Monumentet över påven Alexander VII, av Bernini, där påven omges av Sanningen, Rättvisan, Barmhärigheten och Klokheten.

Och så Petrus!

Från baldakinen får endast påven celebrera mässa.
När vi kom ut hade mörkret fallit.

Kvällen tillbringade vi på den närliggande restaurangen Adami som vår hotellvärdinna Giuglia hade rekommenterat.