Tusenårsfest

Jag har ju haft den stora förmånen att vara med på ett hörn och jobba med scenprogrammen inför den stora tusenårsfesten i Skara. Nu är jubileet över och jag måste säga att det blev riktigt bra. En massa fina scenprogram (över 100 stycken) på fyra olika scener, varav en förstås utgjordes av Domkyrkan. Här fanns något för alla smaker så barnen fick ledigt från skolan för att följa med. Mina föräldrar hakade också på. 

Nu kan jag ju inte nämna alla som medverkade men här kommer ett LITET bildcollage i alla fall. 

Sara Schwardt berättade om sin brevväxling med Astrid Lindgren. 


Underbara Viktor Mattsson berättade sin historia och vad som fick honom att ro över Atlanten. Får ni möjlighet, lyssna på honom! Ungarna var helt tagna och ville fotograferas med honom efteråt. 


Annika Östberg drog förstås stora folkskaror och berättade gripande om sitt liv, varav många år ju tillbringades i amerikanskt fängelse. 


Flera gudstjänster, programpunkter och konserter bjöds det på i domkyrkan förstås. 


Sonja Aldén var där! 


Liksom Agnes:


När första dagen var till ända var vi rätt trötta. Vi bodde strax utanför Skara på mysiga biskopsgården Brunsbo. Passade ju bra att rummet vi bodde i bar namn efter en gammal biskop....


På söndagen var det dags för jubileumsgudstjänst. Här kommer domprosten och kronprinsessparet!


Och under klockringningen tågade processionen från domkyrkan till stora scenen där gudstjänsten hölls. En massa svenska och internationella biskopar utgjorde ett färggrannt inslag i stadsbilden denna dag...


Episteltexten var hämtad ur 2 Petrusbrevets tredje kapitel, apropå tusen år.... Den lästes först på svenska av kronprinsessan Victoria och sedan på flera andra språk, bland annat zulu, arabiska och teckenspråk av ungdomar från olika länder. 

 
Ärkebiskop Antje predikade. 


Och en underbar barnkör sjöng om att "vi skrattar och chattar, vi fnittrar och twittrar".


Hur många det var på gudstjänsten vet jag inte. Jag räknade inte. Några tusen...


Majsan var med bland de 18 barn som hjälpte till vid utdelandet. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0