Om behovet av information

Man kan tycka att informationssamhället är aningen överdrivet. Men det finns tillfällen då hemsidor, till exempel, är väldigt bra. Men den som har en hemsida bör då förstås informera om förändringar, sådant som skiljer sig från det ordinarie.

På kommunens hemsida finns till exempel en massa bra information. Man kan kolla öppettider i simhall och på soptipp, kolla om det händer något i kultursammanhang framöver, leta rätt på telefonnummer till folk man behöver kontakta och en massa annat, utan att vara hänvisad till växelns vardagstelefontider. Vi kollar ibland allmänhetens åktider i ishallen. Det är jättebra! Problemet är att man utgår ifrån att den information som man hittar stämmer.

Idag skulle dottern, sonen och dotterns kompis åka skridskor. Det var planerat i flera dagar. Dottern tog på sig nya konståkningsdräkten, vi packade ihop alla grejer, hämtade kompisen en mil utanför stan och körde till ishallen. Där var det full aktivitet på isen. I träningsläger-form. Det var inte alls någon allmänhetens åkning. Den hade utgått.

Kanske hade jag haft tålamod och förståelse om det hänt denna enda gång. Men detta var tredje gången som det plötsligt ändrats, utan att någon bemödat sig med att informera om det på kommunens hemsida. Där står som vanligt "Allmänhetens åkning" och tiderna för detta. Inte ett ord om några ändringar. Vansinnig ringde jag ett telefonnummer som stod på en anslagstavla. Stackaren som svarade kunde bara be om ursäkt. Det var ju inte hans fel. "Den" som skulle fixat det på hemsidan hade inte gjort det, helt enkelt.

Jag känner att jag själv har en del att lära. Jag jobbar ju med hemsidor. Så viktigt det är att informationen är rätt. Och så irriterad man kan bli när det är fel! Det ska jag bära med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0