Tjejdag till ända

Det blev en tjejdag idag. Det var inte alls planerat. Jag gick med dåligt samvete för att jag försummat mina barn de senaste veckorna när det varit så hysteriskt mycket med allt annat. Så ringde de från ögonmottagningen på sjukhuset igår kväll och undrade om vi kunde komma idag klockan nio för de hade en återbudstid. Vi har väntat på att få komma till en ortoptist med Majsan LÄÄÄNGE nu och nästa lediga tid trodde sköterskan skulle bli i augusti. Så vi tog den. Jag skulle ändå till stan för att kolla provtryck - förvisso på eftermiddagen men det gick ju att flytta till förmiddag.

Sagt och gjort, jag ringde hem till Majsans lärare och meddelade att hon inte kunde komma och att jag sedan skulle till tryckeriet och inte svänga hem 3,5 mil för att köra henne till skolan däremellan. Men Montessori är ju bra, alltså. Läraren sa bara "Fint, då lär hon sig något på det också. Hon kanske kan skriva något om tryckeriet sedan, hon som gillar att skriva. Så kan hon läsa upp det för klassen". Det var ju en lysande idé.

Hos ögondoktorn konstaterades att Majsan såg oerhört bra på både långt och nära håll, så bra att doktorn var imponerad (det är ju för övrigt ofattbart med två mullvadar till föräldrar). Men hon var lite lite översynt och det går att korrigera med glasögon. Att hon får ont och blir irriterad i ögonen när hon läser beror troligen på att ögonen inte "vuxit färdigt" och att hon läser kapitelböcker med rätt liten text. Det var ett gränsfall, så vi fick välja. Majsan ville inte ha brillor om det gick att undvika och jag tyckte det var onödigt att "skämma bort ögonen" om det nu ändå ska växa bort. Så doktorn sa att vi avvaktar över sommaren och så kallar hon oss igen i höst - kanske är problemet redan borta då. Bra att det i alla fall inte var något konstigare än så med hennes besvärande ögon!

Sen gick vi och fikade på sjukhuset innan vi begav oss till tryckeriet. Jag hade två provtryck att kolla och det skulle ju ta en stund så jag frågade om någon hade tid att visa Majsan runt. Sagt och gjort! "Min" säljartjej tog hand om Berta och när jag var färdig var hon fullärd. Fotade med min mobil gjorde hon också så när vi sedan (efter att ha lunchat och varit i scrapaffären) åkte till jobbet hade hon att göra. Det blev en bok om hur tryckeriet fungerar. "TRYKERIET" heter boken med färgbilder som nu är häftad och klar.  Snyggt!! Dessutom fick hon med sig fyra olika notböcker med barnvisor (nytryckta för dagen) och några affischer hem, samt ett ark med boksidor på att visa för klassen. "Det finns bara fyra färger och dom heter cyan, magenta, yellow och så den svarta" deklarerade hon för mig.

Nu har vi haft en härlig dag. Lillebror får sin dag en annan gång. Han planerar redan för fullt! Även om han blev rätt arg när det gick upp för honom att Majsan fått en Kalle Anka-tidning och varit på McDonalds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0