Varm smörgåstårta

Här laddar vi för melodifestivalen med myspysmiddag för hela familjen. Jag fick för mig att göra en varm smörgåstårta, vilket jag aldrig någonsin gjort tidigare. Inte hittade jag några bra recept heller, det skulle vara tonfisk och köttfärs och allt möjligt i. Jag rensade kylskåpet och tog vad vi hade istället. Hela familjen gillade resultatet. Det är ju ingen bantarmat, direkt, men äh, det är ju bara Mellofinal en gång om året.

Gratinerad smörgåstårta

3 skivor hönökaka
1 paket bacon
200 gram rökt skinka
1 purjolök
3-4 soltorkade tomater
1 burk cremefraiche
1 burk creme fraiche tomat & basilika
1 tomat
1 dl räkost
2 msk senap
1 dl räkost
ost, räkor, skinka och cocktailtomater till gratinering och garnering

Strimla bacon och hacka purjolöken. Fräs i en stekpanna. Tillsätt senap och 1,5 dl creme fraiche. Låt svalna.
Strimla skinkan och hacka de soltorkade tomaterna. Blanda ihop med tomat&basilika-creme fraichen.
Lägg en brödskiva på en plåt med bakplåtspapper. Bred på baconröran. Lägg på nästa skiva. Bred på skinkröran. Skiva tomaten tunt och lägg ut ovanpå skinkröran. Lägg på den sista brödskivan.
Blanda räkost med resten av creme fraichen (0,5 dl) och bred ut på och runt tårtan. Täck med ostskivor och gratinera i ugnen, 200 grader tills tårtan fått fin färg. Garnera med räkor, skinka och cocktailtomater.


Så här blev den. Ber verkligen om ursäkt för bildkvaliten, men jag glömde min kamera på jobbet igår och fick ta med mobilen. Inte bra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0