Finaldags

1. Darin: You´re out of my life
Jaha...vad ska vi säga om detta då? Ja, det är ju bra, det är det faktiskt. Men jag tycker Darins låt ändå är rätt intetsägande. Och startfältet är rätt starkt och jämnt. Jag tror inte på Darin i Oslo, om nu det är något att gå efter. Det kommer förmodligen att finnas 20 unga pojkar i vita kostymer till i den finalen. Dessutom har den telefonröstande unga publiken kanske redan "glömt" Darin. Och den äldre vet väl knappt vem han är. Mitten blir det, i den nedre delen.

2. Pernilla Wahlgren: Jag vill om du vågar
Jag tycker att det här är för äppelkäckt. För 80-tal. För fjantigt. Men det är ju jag det. Det förvånar mig fortfarande att Nilla tog sig ända till finalen. Och just detta faktum gör ju att vi inte vet vart detta landar. Men jag tror ändå på nedre halvan. Sedan kan jag inte komma på så många 40+ fyrabarnsmorsor som hade levererat samma snygga glöd. Men det är ju en helt annan sak...

3. Andreas Johnson: We can work it out
Ja, färgat skinn är fortfarande bland det fulaste jag vet. Till och med när det sitter på Andreas Johnson. Men nu var det ju inte det vi skulle prata om. Låten är helt okej. Ingen höjdare, men helt okej. Den passar som en smäck på Andreas, men å andra sidan låter det ungefär som det brukar när Andreas äntrar scenen. Jag tror inte det här är något som varken Sverige eller övriga Europa faller pladask för. Sedan vore det förstås oerhört kul att få heja på Marcos Ubeda i Oslo. Men det är också en annan sak.

4. Timoteij: Kom
Den här blir livsfarlig. Inte nog med att låten mot alla odds och tips gick direkt till Globen. Tjejerna sjunger på svenska (vilket inte många gör), det är trallvänligt, det är somrigt (i denna evinnerliga vinter) och låten sätter sig fast värre än tuggummi i långt hår. Jag tycker inte att det är särskilt bra. Men ska vi nu ändå prata chanser internationellt så har de ett grekiskt riff nånstans i bakgrunden, det är Balkanstuk, det är coola grabbar med trummor, det är unga fräscha svenska blondiner och det är, ja..kanske det Sverige behöver skicka till Europafinalen. Gymnasiebruttorna ser ut som tanter (vem har stylat dom???) och det är osmakligt så det räcker och blir över. Men är det något som öststaterna har så är det ju dålig smak. Och det är öststaterna som avgör vem som sopar hem hela skiten.

5. Peter Jöback: Hollow
Det handlar om kanske två sekunder i början, men den där silhuettbilden är SÅÅÅ snygg. Och Jöbacks sammetsblick och totala scennärvaro äger hela tillställningen. Ska vi skicka en ballad så ska vi väl ändå skicka den här! Det är så snyggt! Och det faktum att låten inte slutar på grundtonen i varenda strof som alla andra i melodifestivalsammanhang utan går ner på en fullständigt lysande oväntad ton gör det bara bättre.

6. Ola: Unstoppable
Sexåringen och sjuåringen tycker att det här är "asabra". Frågan är om det är asabra så det räcker. Det är förvisso lite uptempo i denna sävliga balladfinal, men det når inte riktigt ända fram ändå. Jag tror på nedre halvan, möjligen i övre skiktet av den. Det här hänger helt på den där telefonröstarvana publiken. Och barnen i den här familjen röstar nog inte på den, hur asabra den än är.

7. Jessica Andersson: What I did for love
Men vad har människan fått på sig? Hon ser ut som min sjuåriga dotter brukar göra när hon gått bärsärk bland utklädningskläderna och mina gamla skärp som hon själv dekorerar med diverse tingel-tangel. Det bar emot att sätta den här låten på den nedre halvan, men någon måste ju hamna där. Sedan är detta det bästa som Jessica gjort i Melodifestivalen. Och då har hon ändå vunnit hela tjotabalongen en gång.

8. Salem al Fakir: Keep on walking
Ännu en av dem som drämde till och gick raka vägen till finalen. Jag tyckte den här var superbra första gången jag hörde den. Sen blir det kanske inte så mycket mer. Man tröttnar fort. Men vad gör det i det här sammanhanget? Vi har ju ändå glömt hälften av låtarna om tre veckor. Dessutom är det något lite coolt i soundet och laserstrålarna. Mitten tror jag. Möjligen övre halvan, dock. När Björn Gustafsson dessutom tar över flygeln plockar Salem ytterligare röster. Bara för det är lite kul.

9. Anna Bergendahl: This is my life
"Nu kommer en från Timoteij" säger dottern när Anna äntrar scenen. Och javisst, här kommer ytterligare en 18-årig tant. Låten passar så bra till Annas otroliga röst. Här har vi en segerkandidat. Anna gör riktigt bra ifrån sig. Jag överlever om hon får en biljett till Oslo. Det fanns en tid när Anna Bergendahl satt hos juryn och grät och var väldigt nära att åka ur Idol innan det ens hade hunnit bli allvar. Det känns som att den tiden är väldigt avlägsen.

10. Eric Saade: Manboy
Det här är väl egentligen inte så märkvärdigt. Och i Europafinalen har vi precis haft en ung sammetsögd söt pojke. Förvisso med fiol men frågan är om samma koncept håller en gång till. Landets 6-11-åringar har en väldigt stor makt i denna tävling och dom älskar det här. Det är en trallvänlig låt med en engelska som till och med fyraåringar kan lära sig. Att Eric sedan dansar, hänger i ett stängsel, får "värsta regnet" över sig och andra superhäftiga saker gör att ungarna kommer att trycka sönder knapparna på telefonerna ikväll. Topp fem.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0