Ljuvlig blåbärspaj

Nu kommer det plötsligt ett recept mitt i Kenyabloggandet - att det inte är färdigt beror på att mappen med bilderna (de som är genomgångna och klara alltså) finns i en dator som blev inlämnad på reparation häromdagen.

Vi åt enkel tomatsoppa till middag igår, Keldas färdiga dessutom enligt barnens önskemål. Och det var ju mer än lovligt trist och tråkigt så jag gjorde en blåbärspaj till efterrätt. Har ju fortfarande blåbär i frysen! Det blev en härligt seg blåbärspaj från underbara Matplatsen.

Till en paj behövs:
120 g smör
1 ägg
2 1/4 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g blåbär

Sätt ugnen på 175 C. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant, eller smörj en pajform lätt. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten. Rör ner smöret och bred ut smeten i formen. Strö över bären och grädda på nedersta falsen ca 1 timma. Täck ev med bakplåtspapper mot slutet så den inte blir bränd. Servera ljummen med vaniljsås.

Blåbärspaj


Kommentarer
Postat av: Susanne

Mmm! Såg att det kommit MASSOR med nya recept på Matplatsen medans jag varit datorledig pga vattenskadan. Bara att baka o laga! Perfekt med inspiration!

Gillar ni oliver kan jag rekommendera tapenadefilén. Den var god! Och väldigt enkel! Alla gillade den!

2010-01-27 @ 23:12:11
URL: http://ollesfamilj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0