Härlig svartvinbärskaka

Svartvinbärskaka
Jag har en del blåbär och svarta vinbär kvar i frysen. Så när det på jobbet idag talades om vem som skulle fixa fika till morgondagens visitationsmöte med prosten hörde jag mig själv säga "Jag kan baka nåt". Så blev det bestämt att en skulle hämta upp bröd på bageriet, en annan skulle köpa pålägg och jag skulle bidra med något hembakat kaffebröd. När jag kom hem svängde jag ihop två exemplar av Leilas härliga svartvinbärskaka.

Gör så här:
Vispa tre ägg, 2,5 dl socker och 1 tsk vaniljsocker så det blir pösigt. Smält 50 gram smör och blanda i 1 dl filmjölk - rör ner denna blandning i äggsmeten. Blanda 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver och en nypa salt. Sikta ner detta i smeten och rör slutligen ner skal och saft av en citron. Blanda ordentligt. Varva smet och 2,5 dl svarta vinbär i en smord och bröad form. Ugn 175 grader, mittfalsen. Det står 25-30 minuter men jag vet inte vad Leila har för ugn för det tog 50 minuter innan mina var färdiga. Känn med sticka, helt enkelt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0