Chokladmuffins med fluffig frosting



Innan vi gick och handlade idag så bakade vi. Det innebar att vi var väldigt begränsade till det som fanns hemma (vilket inte var så mycket). Därför tog jag ett recept på chokladmuffins som jag inte testat tidigare och det blev INTE bra, det måste ha glömts grejer i det receptet. Dessutom stod de två minuter för länge i ugnen och blev brända i kanterna. Ingen hit alltså. En hit var däremot den goda marängfluffiga frostingen, som tog lång tid att vispa ihop - men var värd mödan.

Fluffig frosting:

2 äggvitor
2½ dl socker
1 dl vatten
½ tsk citronsaft
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna luftigt. Sjud socker, vatten och citronsaft och vänta tills sockret har smält helt. Fortsätt vispa vitorna och tillsätt LITE sockerlag i taget. Vispa, vispa, vispa hela tiden och tillsätt sockerlagen tills allt har rörts ner. Det tar 10 minuter ungefär. Fortsätt sedan att vispa ytterligare några minuter och tillsätt gärna lite karamellfärg. Jag tog lite röd färg för att få fluffingen svagt rosa (för svagt, enligt dottern). Spritsa sedan på cupcakes. Nästa gång ska jag nog göra kladdkakemuffins och testa denna frosting ovanpå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0