Chokladcupcakes

Majsan blev så sugen på att baka att hon själv promenerade ner till Netto och släpade hem ett paket strösocker och en liter mjölk i pulkan! Det fick bli kladdkaksmuffins med chokladfrosting - så goda för chokladälskaren men väldigt mäktiga.

      

Kladdkaksmuffins
2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kavlitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk choklad


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.


Chokladfrosting
100 g mjukt smör
1/2 pkt florsocker
3 msk mjölk
1½ msk kakao

Vispa smöret med elvisp och tillsätt florsocker, lite i taget. Tillsätt slutligen mjölken och kakaopulvret och fortsätt vispa. Sedan är det bara att spritsa!


Kommentarer
Postat av: Susanne

OJ SÅ mycket ni lagat och bakat på magsjukan. Det var inte illa! Ser jättesmaskigt ut!!

2010-02-28 @ 21:29:45
URL: http://ollesfamilj.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja, fast det är ju den som varit frisk som fått baka och laga mat. Det förklarar varför det tagit några dagar att få ut detta på bloggen - kände inte SÅ mycket för att blogga om matrecept häromdagen...haha.

2010-02-28 @ 22:06:46
Postat av: Gun

så har jag aldrig gjort pannbiff, men det lät jättesmarrigt. Min favorit Klara är verkligen duktig på att baka och fixa, eller?

2010-03-01 @ 13:40:47
Postat av: Anna

Nej, inte jag heller men maken gör så ibland så jag lät mig inspireras av honom. Senap och örtbuljong var det jag råkade hitta hemma i skåp och lådor... Ja, hon är intresserad av att pyssla och duka och baka (fast mest av att slicka skålarna...)

2010-03-01 @ 22:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0