Små ägg i små händer

Jag har missat att föra över bilderna på G:s ägg - hon frågade efter dem häromdagen! Men här kommer de.
Förra veckan när jag var hos sömmerskan och pratade tyg till en klänning tog G med sig barnen hem till sig. När jag kom och hämtade dem visste de vad varenda pippi hette hos G - och hon har ganska många. Jag är ju som bekant livrädd för fjäderfän men tog mod till mig och följde med in i hönshuset (fast jag stod och tryckte i dörren och gick snabbt ut igen när Lilleman hade visat kycklingarna).

Med oss hem fick vi två sorters ägg. Det ena var gåsägg (tror jag om jag minns rätt). Och det andra var vanliga hönsägg, men kom från G:s allra minsta lilla höna. De var som en normal äggula i storlek. Urgulliga! Berta hävdar att hönan heter Lilla Pip - det är möjligt att det stämmer (G får väl kommentera detta inlägg).

Så här ser i alla fall Lilla Pips ägg ut i Majsans väldigt små barnahänder:



Och så här ser ett Lilla Pip-ägg ut bredvid ett gåsägg (som var ungefär som ett vanligt lite större hönsägg):



Vi tackar för äggen och kan meddela att de smakade jättegott! Även om Majsan inte vågade äta dem för hon trodde att det skulle hoppa ut en kyckling.

Kommentarer
Postat av: Gun

Det är ankägg inte gåsägg. Hönan som lagt de små äggen heter lilla-Pip.

2009-05-10 @ 21:15:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0