Ögonläkaren idag

Idag var vi på sjukhuset igen. Men det var ett mer planerat besök. Vi var hos ögonläkaren för ett år sedan eftersom dottern då hade dragits med vaglar i ögat (på exakt samma ställe) i tre års tid. Då sa han att vi skulle komma på återbesök efter ett år. Så har det där året gått och ögat är mycket bättre och jag hade glömt alltihop när kallelsen kom.

Men vi åkte dit och visade upp ögat. Han sa att hon fortfarande är lite irriterad och att hon löper risk att få vaglar lättare än andra. Han sa också att "vita människors" sådana ögongångar och körtlar är mycket mer trånga och tunna än mörkare personers. Jag frågade om han menade vita i betydelsen "icke mörkhyade" eller om ljusheten på huden också hade betydelse. Det hade den, påstod han! Ju mindre pigment, desto större risk för "blockeringar" i de där ögongångarna. Jaha, där ser man. Och Majsan är ju väldigt ljus i sin hy. (Eller blek, som mormor säger.) Inte hade jag i min vildaste fantasi kunnat tro att ögonproblem och ljus hy hade någon koppling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0