Midsommarafton

Jag sitter och tittar ut genom fönstret. Det ösregnar och blåser halv storm. Svensk sommar i sin prydo!

Midsommar...smaka på ordet. Det låter som det skulle betyda "mitt i sommaren" eller något. Snarare känns det väl som den korrekta innebörden är "efter sommaren". För sommar har vi ju tveklöst redan haft. Är det hösten som har kommit? Blev det inte mer det här året heller?

Jag har köpt mig en ny klänning - eller ja, två faktiskt! Likadana, fast i olika färger och mönster. Båda är tunna och med smala axelband, en i färgglatt blommigt och en i svart-vitt. Ingen av dem känns riktigt rätt idag. Vi ska samlas med kompisgänget klockan 15 och göra midsommarstång i vännernas trädgård. (Jag frågade lite lustigt vem som skulle spela dragspel till dansen och fick till svar att det är det enda kravet de har på mig i år. Nu tycks de tro att jag ska framföra Ålefeskarns vals... Så SYND att jag inte äger något dragspel.)

Jag var hos frissan i veckan och hon påpekade så riktigt:
- Jaha, det blir väl som vanligt. Man har köpt sig en ny flashig klänning till midsommarfesten och på midsommaraftons förmiddag tittar man ut och konstaterar att det blir jeans, tröja och gummistövlar i år igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0