Christmas Candy Disaster

Det finns dem som tycks tro (ja, de är inte många men de FINNS) att jag är någon sorts klippa i köket som aldrig misslyckas med nånting. Jag borde låta denna lilla klick människor fortsätta tro det, så ni som känner er träffade kan ju sluta läsa här och nu.


För er andra tänker jag härmed avslöja hur julgodisbestyren gick idag:

Ungarna ville göra julgodis. Dottern påminde mig om något chokladbräck med krossad polkagris som vi gjorde i fjol. Hade inte receptet kvar men lyckades hitta det på nätet (pris ske alla bloggar...) Vi gjorde chokladbräck och hamrade sönder polkagrisar och det gick som en dans. Den stelnade till och med som den skulle och vi bröt den i bitar.

Jag borde slutat där. Men nähä. Istället fick jag för mig att göra chokladkola. Blandade ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och skulle bara tillsätta sirap när jag upptäckte att den nästan var slut. Kastade mig iväg och köpte ny (tur att nyöppnad matbutik finns precis runt hörnet) och satte igång. 20 minuter skulle den koka. Efter en timme och femtioelva misslyckade kulprov tyckte jag att den bättrat sig något. Hällde ut den på en plåt med bakplåtspapper som jag vikt upp kanterna på och tejpat och grejat - men smeten rann ut över hela plåten, kraschade väggarna på min lilla bakplåtspapperslåda och flöt över alla brädder. Den har nu stått på balkongen i fyra timmar och är fortfarande en smet.

Medan kolasmeten kokade för glatta livet gjorde jag tryffel. Smälte choklad i en bytta över vattenbad och kokade upp grädde i en annan kastrull. Väntade och väntade på att grädden skulle koka upp. Då ringde telefonen, jag pratade i två minuter och grädden kokade över och bubblade i floder över hela spisen. Fick ta vara på det som blev kvar och blanda ihop tryffelsmeten. Den står nu i kylen - stenhård - och förväntar sig att jag ska rulla bollar av den.

Så gick det med det. För övrigt har ungarna ätit upp polkagrisbräcket. Så hur mycket julgodis har vi nu till jul???

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lite kul är det allt att läsa om andras julbestyr i köket :) Ibland blir det pannkaka...eller en stenhård klump...

Själv var jag så disträ igår att jag brände Lisas söta lussekatter. Ja, vi bakade lite lussekatter även efter Lucia. Lisa var sjuk och behövde piggas upp. Lyckat då att glömma ugnen...Hon blev friskare iaf!!

Kram Annelie, som gärna läser din blogg

2008-12-18 @ 19:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0