Dumlemuffins med vaniljströssel

På min förra blogg fick jag ett ljuvligt recept av en annan bloggare. Dumlemuffins med vaniljströssel. För några dagar sedan köpte jag en påse Dumlekolor som legat och väntat i skafferiet. Och så blev det ju då en ledig eftermiddag. Dottern ville till en kompis och sonen hade ingen riktig leklust. Så vi slog på stort och bakade, han och jag. Och kolla så smaskiga de ser ut!

dumle

Här följer receptet (helt fräckt snott från Linda)


DumleMuffins Med Vaniljströssel

2 dl strösocker
125 g margarin
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
14 st Dumle-kolor

Vaniljströssel
1 dl vetemjöl
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör


Sätt ugnen på 225°C. Vispa socker och matfett poröst, tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl. Rör ner mjölblandningen samt mjölk, blanda till en smet. Fyll muffinsformarna till hälften med smeten, lägg en Dumle-kola i vardera muffinsform. Blanda alla ingredienser till strösslet och strö detta över muffinssmeten i formarna. Grädda mitt i ugnen ca 15 min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0