Bilresan till Italien - vägen dit!

Ja, nu är vi alltså hemma igen efter 657 mil och 2,5 härliga semesterveckor. Vi började på sommarlovets första dag med att åka ner till mina föräldrar i Falkenberg och övernatta där. Morgonen därpå bar det iväg till Italien - igen! Och denna gång tog vi alltså bilen. Det var andra gången vi bilade till favoritlandet.

Vi åkte färja Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden. Tycker det blir ganska lagom pauser, 20 minuter på första båten och 45 på andra och ett par timmar i bilen däremellan.

Lillemans båtinköpslista bestod av en sak: Mentos-rör!

Sedan blev det så - av någon anledning - att vi skulle stanna och äta lunch någonstans och svängde väl av Autobahn och hamnade till slut faktiskt i Grömitz. Det var ju väldigt kul eftersom jag var där på skolresa för 24 år sedan när jag skulle sluta nian. Sedan dess har jag inte återvänt men det är ju faktiskt en väldigt trevlig liten stad! Där blev det lunch på en uteservering och sedan en kort promenad på strandpromenaden. Lite exotiskt där ju!

Första övernattningen blev i Hannover. Där gick vi ut och hamnade på en superbra grekisk restaurang. Ojoj, vad mat! Vi åt nästan ihjäl oss. Men inte riktigt, utan kunde fortsätta vår resa påföljande dag.

Dag 2 hade vi lovat barnen att piffa upp bilresan med ett rejält badstopp. Valet föll på ett stort äventyrsbad med både inomhus- och utomhuspooler i Würtzburg. Nautiland hette det. Soligt och fint var det så det blev både bad och lite solstolsslappande för mamman! Ungarna var förstås i vattnet hela tiden!

Andra kvällen sov vi i München. Hotellet låg helt off från centrum men hade restaurang precis bredvid - och vi skulle ju bara käka något och sova så vad gjorde det!

Nästa dag var det dags att nå första Italienmålet, nämligen Caorle i Venetien, några mil från Venedig. Dessvärre litade vi inte på gps:en, vi kunde inte begripa varför den skulle köra värsta omvägen. Så vi kollade kartan och körde via Kitzbühel. Det var trevligt, i och för sig...

Det var dock inte så trevligt när vi efter lunch i Kitzbühel körde en bit till genom Alperna och vägen plötsligt var avstängd på grund av översvämningarna...bara att köra en ÄNNU längre omväg. Men till slut kom vi fram och kunde checka in på lägenhetshotellet. Fortsättning följer i nästa inlägg!

40 år!

Ja, nu är det ju några veckor sedan men jag har faktiskt gått och fyllt 40! Inget jag hade några problem med i och för sig - däremot hade jag problem med hur jag skulle fira. Resa bort? Nej, varför det egentligen? Bjuda till middag? Nej, vilka skulle jag bjuda, vilka skulle jag inte bjuda, var skulle jag dra gränsen?

Jag har så många kontakter med så många människor i alla möjliga åldrar och yrkesgrupper att jag helt enkelt bestämde att alla som vill får komma. Ett gammalt hederligt öppet hus som det anstår en vuxen 40-åring alltså. Med grannar och kollegor, guider och församlingskompisar, släkt och vänner och bekanta!

Och det blev en helt fantastisk dag! Det började egentligen redan på måndagen med att jag firade mig själv genom att åka på retreat. På torsdagen kom jag hem och på kvällen hämtade jag min gamla bästis och barndomskamrat på flygplatsen! På fredagen fyllde jag år - vi ägnade dagen åt festförberedelser och matlagning. På eftermiddagen kom vännen A med sällskap och hjälpte till med planteringar och blomsterdekorationer. Blev sååå fint! Och på kvällen gick vi fyra, bästis T och mina föräldrar ut på finrestaurang.

På lördagen var det sedan dags för ett rejält firande. Och oj, vad många härliga människor det kom! Jag är fortfarande alldeles överväldigad över besök, sång, bus, blommor och presenter! Nästan 80 personer var vi och alla kom och gick i en jämn ström.

Lite bilder från eftermiddagen och kvällen (det blev inte så mycket fotat, jag hann helt enkelt inte. Och dottern som skulle vara fotograf fick liksom annat för sig. Det var så många roliga barn att leka med istället!)

Tropical Islands

Sju mil från Berlin ligger ett märkligt ställe vid namn Tropical Islands. Vi var där för fyra år sedan och alltsedan dess har ungarna velat återvända. Anläggningen är inrymd i en tältliknande gigantisk byggnad, från början avsedd för att bygga luftskepp i. Men så gick företaget i konkurs, byggnaden köptes upp av någon annan kreativ själ och så byggdes ett tropiskt paradis där det alltid är 26 grader varmt och stränderna är fulla av solbadande människor. Man kan åka luftballong härinne, flanera på shoppinggatan, gå i regnskogen och titta på flamingos och sköldpaddor, åka vattenrutschbana, bada i laguner eller i Söderhavet. Det finns en uppsjö av restauranger och barer, beduintält, bungalows och hotellrum och alltihop omgärdas av en kuliss.

Det är alltså en sorts låtsasvärld - ungefär som i filmen Truman Show. Men som sagt, ungarna älskar stället. Det funkar så att man löser entré och sedan stannar man så länge man vill. Passerar klockan tre på natten läggs det på ett nattillägg - det är alltså fullt möjligt att övernatta antingen på stranden eller boka ett hotellrum eller en bungalow. Tälten har dubbelsängar!

När man checkar in får alla i familjen ett armband som sedan scannas så fort man köper något. Det är alltså kontantlöst. Man betalar sedan hela kalaset när man går ut!

Det verkar som man sänkt priserna sedan förra besöket - vi ville minnas att det var svindyrt att äta härinne men denna gång var priserna helt överkomliga faktiskt.

Berlin!

Så kom vi till Berlin. Vi brukar alltid (av någon anledning) bo på hotell i storstäder och gärna i lägenheter när vi solsemestrar eller bor på landsbygden... Men denna gång fick vi för oss att testa lägenhet i storstad, en för oss ny kombination. Vi hyrde en lägenhet centralt med busshållplats utanför dörren. Så himla praktiskt det är, jämfört med att tränga ihop fyra personer i ett litet hotellrum. Nu hade vi två sovrum, vardagsrum och kök att slappa i när vi vilade ut mellan utflykterna. Kunde svänga ihop lite egen mat när barnen blev hungriga eller ta lite kvällsgott framåt aftonen!

Vi hade fått flera bra tips från en kompis med Berlin-koll innan vi åkte! Första besöket blev på DDR-museet, ett interaktivt museum som berättade mycket om den gamla DDR-tiden och vardagen där. Jättebra och intressant tyckte hela familjen!

Ungarna tog en tur i Trabin!

Och Majsan lagade lite mat i det gamla köket...

Det blev förstås en båttur på Spree också.

Annat som besöktes var muren och East Side Gallery:

Och Brandenburger Tor:

Vi gjorde också ett besök i Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche som bombades sönder och samman under andra världskriget. Ruinen har nu "byggts in" i en modern konstruktion så vi höll knappt på att hitta den. Bredvid byggdes på 60-talet en ny kyrka (till höger på bilden).

En riktig höjdpunkt (fyndigt!) var besöket uppe i TV-tornet. Både maken och jag är löjligt höjdrädda men det här gick av någon anledning riktigt bra. Vi hade bokat bord i restaurangen (via mail hemifrån) för att äta lunch där och det visade sig vara riktigt smart. Priserna var inte högre än på vilken halvhygglig restaurang som helst, maten var jättegod och de hade jättebra barnalternativ för 6 Euro per unge. Bokningen innebar att vi fick gratis garderob, betalade entrén till själva tornet (för den kommer man ju inte undan) i presentshopen (en enda människa före i kön där!) och promenerade sedan helt enkelt förbi hela kön - som var 2,5 timmar! - med våra vip-pass och åkte rätt upp i tornet! Det är superhäftigt att sitta i den snurrande restaurangen och se hela stan!

Majsan trivdes i Berlin och hade förstås med sin egen kamera.

Det har blivit en liten grej att Majsan köper en "I love"-tröja på varje semester och denna gång hakade även brorsan på.

Och så måste man ju shoppa lite på KaDeWe. Fast så mycket shopping blev det inte, även om Majsan hittade en söt klänning - för 1100! Euro alltså!! Vi gick till H&M istället och köpte brallor till Lilleman.

En av dagarna åkte vi också till Tropical Islands - men det får allt bli ett eget inlägg!

Bilresa till Tyskland!

Sent omsider - här kommer ett inlägg om påsklovsresan som gick till Tyskland och där målet var Berlin! Bättre sent än aldrig, eller hur!

Vi valde att ta bilen. Det bar iväg en tidig morgon!

Första målet var inte Berlin utan Rügen, denna vackra lilla ö! Vi bodde i Bergen auf Rügen och hann med en liten promenad. När det var dags för middag hamnade vi på en asiatisk restaurang.

Rügen är en plats som vi säkert återvänder till! På väg därifrån råkade vi dessutom passera en riktig höjdare för barnen, nämligen "Karls Erlebnisland", ett ställe med jordgubbsodlingar, café och restaurang, inomhuslekland och världens utomhuslekpark. Det var inte så där "plastigt" utan uppbyggt utifrån bondgårdstema. Med levande djur och alla möjliga kul detaljer!

Pappan och barnen åkte till exempel potatissäck i ruschbanan! (Ja, jag åkte faktiskt också men det var ingen som fotade denna händelse!)

Och så kunde man köra lite bil också...

Till och med toaletterna passade in i temat, med "bås" som toaletter och hinkar där man tvättade händerna (fast det var kranar kopplade till dem så hinkarna var i själva verket handfat).

Efter denna överraskning (för övrigt med FRI ENTRÉ, pluspoäng för det!) gick färden vidare till Berlin.