Bilresan till Italien - vägen dit!

Ja, nu är vi alltså hemma igen efter 657 mil och 2,5 härliga semesterveckor. Vi började på sommarlovets första dag med att åka ner till mina föräldrar i Falkenberg och övernatta där. Morgonen därpå bar det iväg till Italien - igen! Och denna gång tog vi alltså bilen. Det var andra gången vi bilade till favoritlandet.

Vi åkte färja Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden. Tycker det blir ganska lagom pauser, 20 minuter på första båten och 45 på andra och ett par timmar i bilen däremellan.

Lillemans båtinköpslista bestod av en sak: Mentos-rör!

Sedan blev det så - av någon anledning - att vi skulle stanna och äta lunch någonstans och svängde väl av Autobahn och hamnade till slut faktiskt i Grömitz. Det var ju väldigt kul eftersom jag var där på skolresa för 24 år sedan när jag skulle sluta nian. Sedan dess har jag inte återvänt men det är ju faktiskt en väldigt trevlig liten stad! Där blev det lunch på en uteservering och sedan en kort promenad på strandpromenaden. Lite exotiskt där ju!

Första övernattningen blev i Hannover. Där gick vi ut och hamnade på en superbra grekisk restaurang. Ojoj, vad mat! Vi åt nästan ihjäl oss. Men inte riktigt, utan kunde fortsätta vår resa påföljande dag.

Dag 2 hade vi lovat barnen att piffa upp bilresan med ett rejält badstopp. Valet föll på ett stort äventyrsbad med både inomhus- och utomhuspooler i Würtzburg. Nautiland hette det. Soligt och fint var det så det blev både bad och lite solstolsslappande för mamman! Ungarna var förstås i vattnet hela tiden!

Andra kvällen sov vi i München. Hotellet låg helt off från centrum men hade restaurang precis bredvid - och vi skulle ju bara käka något och sova så vad gjorde det!

Nästa dag var det dags att nå första Italienmålet, nämligen Caorle i Venetien, några mil från Venedig. Dessvärre litade vi inte på gps:en, vi kunde inte begripa varför den skulle köra värsta omvägen. Så vi kollade kartan och körde via Kitzbühel. Det var trevligt, i och för sig...

Det var dock inte så trevligt när vi efter lunch i Kitzbühel körde en bit till genom Alperna och vägen plötsligt var avstängd på grund av översvämningarna...bara att köra en ÄNNU längre omväg. Men till slut kom vi fram och kunde checka in på lägenhetshotellet. Fortsättning följer i nästa inlägg!