Berlin!

Så kom vi till Berlin. Vi brukar alltid (av någon anledning) bo på hotell i storstäder och gärna i lägenheter när vi solsemestrar eller bor på landsbygden... Men denna gång fick vi för oss att testa lägenhet i storstad, en för oss ny kombination. Vi hyrde en lägenhet centralt med busshållplats utanför dörren. Så himla praktiskt det är, jämfört med att tränga ihop fyra personer i ett litet hotellrum. Nu hade vi två sovrum, vardagsrum och kök att slappa i när vi vilade ut mellan utflykterna. Kunde svänga ihop lite egen mat när barnen blev hungriga eller ta lite kvällsgott framåt aftonen!

Vi hade fått flera bra tips från en kompis med Berlin-koll innan vi åkte! Första besöket blev på DDR-museet, ett interaktivt museum som berättade mycket om den gamla DDR-tiden och vardagen där. Jättebra och intressant tyckte hela familjen!

Ungarna tog en tur i Trabin!

Och Majsan lagade lite mat i det gamla köket...

Det blev förstås en båttur på Spree också.

Annat som besöktes var muren och East Side Gallery:

Och Brandenburger Tor:

Vi gjorde också ett besök i Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche som bombades sönder och samman under andra världskriget. Ruinen har nu "byggts in" i en modern konstruktion så vi höll knappt på att hitta den. Bredvid byggdes på 60-talet en ny kyrka (till höger på bilden).

En riktig höjdpunkt (fyndigt!) var besöket uppe i TV-tornet. Både maken och jag är löjligt höjdrädda men det här gick av någon anledning riktigt bra. Vi hade bokat bord i restaurangen (via mail hemifrån) för att äta lunch där och det visade sig vara riktigt smart. Priserna var inte högre än på vilken halvhygglig restaurang som helst, maten var jättegod och de hade jättebra barnalternativ för 6 Euro per unge. Bokningen innebar att vi fick gratis garderob, betalade entrén till själva tornet (för den kommer man ju inte undan) i presentshopen (en enda människa före i kön där!) och promenerade sedan helt enkelt förbi hela kön - som var 2,5 timmar! - med våra vip-pass och åkte rätt upp i tornet! Det är superhäftigt att sitta i den snurrande restaurangen och se hela stan!

Majsan trivdes i Berlin och hade förstås med sin egen kamera.

Det har blivit en liten grej att Majsan köper en "I love"-tröja på varje semester och denna gång hakade även brorsan på.

Och så måste man ju shoppa lite på KaDeWe. Fast så mycket shopping blev det inte, även om Majsan hittade en söt klänning - för 1100! Euro alltså!! Vi gick till H&M istället och köpte brallor till Lilleman.

En av dagarna åkte vi också till Tropical Islands - men det får allt bli ett eget inlägg!