Liten kyrkutflykt på hemvägen

Igår var jag och rekade en annan bussresa. På vägen hem bestämde jag mig för att åka över Kungslena och Suntak eftersom de har gamla, väldigt speciella kyrkor som jag skrivit en del om men aldrig haft möjlighet att besöka.
 
Först kom jag till Kungslena, som visade sig vara en jättefin liten by med mycket historia, denna årstid dessutom inbäddad i den allra grannaste grönska. De tre annorlunda tornen på kyrkan sägs symbolisera Birger jarl och hans son Valdemar och svärson Håkon av Norge, som besökte kyrkan på påskdagen 1258.
 

Sedan träffade jag på en "kyrktant" och en vaktmästare på parkeringen och frågade dem var den gamla borgen legat. De berättade att det är fin väg att gå upp på det berget och att det står en del av borgen där "stenhögen" finns kvar. Jag travade iväg och hamnade på en liten pilgrimsvandring, där skyltar med tänkvärda ord och tankar visade vägen. Väl uppe var det en vidunderlig utsikt som jag insåg i efterhand att jag glömt fotografera, hänförd som jag blev. Men stenarna fotade jag.
 

Så gick färden vidare och jag svängde in till Baltak. Jag tycker de har så roliga namn, de där byarna som slutar på -tak. Baltaks kyrka var också annorlunda, men betydligt nyare!
 

Sedan skulle jag försöka ta mig till Suntaks gamla kyrka. Vi har pratat i guideföreningen om att åka dit i säkert tio år men vi har aldrig kommit iväg. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Var helt omöjligt att ta sig dit. Där jag skulle svänga in satt nämligen en skylt att en bro var avstängd och att jag skulle följa orange skyltning, så jag gjorde det. Hamnade i Vättak, ännu ett skojigt namn. Den kyrkan var dock inte öppen, men väldigt söt!
 

Så fortsatte jag följa skyltarna. Enbart för att komma till ännu en skylt om en avstängd bro och uppmaning att följa orange skyltning. Enda skylten visade tillbaka igen, så jag följde den. Velade runt i nästan en timme men kom till slut tillbaka - där jag hade börjat följa de där förbaskade pilarna. Helt knäppt! Den som gjorde den skyltningen var antingen inte nykter eller helt enkelt oerhört korkad!
 
Sedan gav jag upp och ställde GPS:en på "Kör hem". Efter några kilometer tog jag vänster i en rondell, som gps:en sa, och vad står det på en skylt där? Jo, "Suntaks gamla kyrka". Låg några hundra meter från den väg jag nu hade hamnat på! Så nu fick jag äntligen se den där kyrkan ändå. Och nog var den speciell!
 

Den är från 1100-talet. Jag guidar i flera 1100-talskyrkor, men den här KÄNDES verkligen genuint gammal. Påminde lite om Ornunga gamla kyrka, fast ännu ålderdomligare. Det beror förmodligen på att man i båda de fallen byggt en ny kyrka alldeles i närheten och övergett den gamla utan en massa förändringar och sönderrenoveringar. Kul att se den!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0