Weekend i Venedig

Eftersom kryssningsbåten kom tillbaka till Venedig passade det ju ypperligt att tillbringa helgen där. Vi checkade in på Novotel i Mestre, vilket var jättebra! Ett par hundra meter till busshållplatsen där bussarna gick in till Piazzale Roma varje halvtimme. Och hotellrum till en bråkdel av priset inne i Venedig. Det fungerade kanon!

Först några bilder från denna fantastiska stad. Den var bättre än jag mindes den och alla i familjen blev överförtjusta i denna pärla!

Vi besökte förstås Markusplatsen och kyrkan och fick se evangelisten Markus grav.

Åt gott gjorde vi också. Men en av dagarna köpte vi lunchpicknick på torget och gick och slog oss ner vid en av kanalerna. (Ja, egentligen satt vi faktiskt på ett annat ställe först med våra goda paninis. Det var nästan duvfritt, så när som på en ensam stackars duva som pickade ett par meter ifrån oss. Lilleman fick dock plötsligt för sig att bjuda den duvan på lite panini och slängde åt henne några smulor. Vips så var några hundra av Venedigs duvor framför oss. Bara att leta rätt på ett annat picknickställe!)

Majsan inhandlade den obligatoriska tröjan. Hon har liknande från en massa ställen i världen nu!

Och så åkte vi förstås gondol. Det må vara århundradets turistfälla och det är svindyrt men det är sååå mysigt att glida fram i tystnaden i Venedigs okända kanaler och gränder. Otroligt rofyllt, mitt i turistvimlet faktiskt!

Och plötsligt sa gondoljären "Där borta ligger Sankta Lucias kyrka. Där finns hennes kvarlevor". Det hade inte guideboken sagt ett ord om. När vi kom i land hade vi all möda i världen att hitta kyrkan men till slut kom vi fram till att den hette San Geremia. Och därinne fick vi se Sankta Lucias kropp och hennes skrumpna balsamerade små fötter! Några bilder fick man inte ta därinne så det fick bli en exteriörbild på kyrkan istället.

När vi vuxna slog oss ner och tog ett glas vin i skuggan passade lilleman på att göra big business med några italienska grabbar som hade ordnat en miniloppis på ett torg. Han har inga språkproblem den pojken!

När helgen var slut var det dags att lämna Venedig och åka mot Milano som vi skulle flyga hem ifrån. Hyrbilen visade sig räcka till.

På vägen stannade vi till i en liten stad där det var marknad och alla barn bjöds på sockervadd. Två i sällskapet gladdes väldeliga åt detta.

Så åkte vi vidare och maken fick för sig att svänga in i en liten by. Väl framme där var det hur mycket folk och turistbussar som helst vid den jättestora kyrkan. Vi gick in ihop med alla andra och det visade sig - när vi äntligen lyckades få tag på en ung präst som åtminstone kunde LITE engelska - att det skett ett under i denna byn Caravaggio på 1400-talet då en ung bondedotter i en syn mött jungfru Maria och en källa börjat rinna på platsen. Där byggde man sedan kyrkan. Och just när vi kom dit var det biskopsvisitation, därav massorna. Så ser det ju inte precis ut hemma när det är visitation, kanske...

Och vid en snabb stadspromenad i Milano på väg till flygplatsen gjordes förstås ännu ett kyrkobesök i den väldiga domen, världens nästa största gotiska katedral efter den i Sevilla.