Mellofinal!

Då är det dags. Det är svårt som attsingen att tippa. Jag tycker att flera av bidragen faktiskt håller måttet men är lite putt för att Jenny Silver som hade en superbra Abbasoundig låt inte hamnade i slutfinal. Henne hade vi kunnat skicka ut i Europa utan att skämmas!

Ikväll kommer det att stå mellan Eric Saade och The Moniker tror jag. Jag inser att det är mycket möjligt att The Moniker tar hem detta. Och med tanke på att bra låtar från Sverige inte klarat sig alls i Europafinalen så kanske det inte är så dumt. De röstar som idioter där ute, så varför inte skicka ett trallvänligt umpabumpabidrag i gul regnkappa istället för tyrolerhatt!

Nu ska vi se...partyt kan börja!

1. Danny: "In the club"
Lite speciellt att börja sjunga backstage utan att publiken ser. Den här sätter sig i skallen som tuggummi i långt hår. Och det är absolut inte dåligt. Men det är väl inte heller jättebra. Röster kommer han att få - är man flickidol och fager som en filmstjärna så är man. Övre halvan.

2. Sara Varga: "Spring för livet"
Njae. Njäääe. Sara är sockersöt och låten är sockersöt - som en gullig blandning mellan Lisa Ekdahl och Idde Schultz. Men det här är för stillsamt. För beige. Och lite för nervöst??

3. The Moniker: "Oh my God"
Varför i hela fridens namn måste karln hitta på ett så urtöntigt namn som The Moniker?? Jag fattar fortfarande inte varför han inte kan heta till exempel, tja....nåt i stil med...jag vet: Daniel Karlsson! Låten är lika fånig den. Larvigt och klämkäckt. Så klämkäckt och annorlunda och provocerande att stora delar av landet tydligen bestämt sig för att rösta på den. Jag är livrädd att den går och vinner. Men jag tror att det är fullt möjligt. När monikern hoppat av löpbandet räckte inte pengarna till mer häftiga effekter än att man stängde av strömmen i 1,5 sekund så att monikern hann slänga av sig sin gula regnkappa och visa sin vinröda skjorta - finalkvällen till ära paljettglittrig. Umpa bump, umpa bump, what a pitiful surprise...

4. Brolle: "7 days and 7 nights"
Nu kommer Kjäll Bräll. Jag menar Broll. Jag menar Brolle. Det här är inte sååå illa. Jag dömde ut honom i delfinalen, men låten har tagit sig. Lite. Hade det inte varit för det där patetiska 50-talsstuket över alltsammans så hade det varit ännu bättre. Dags att byta frisyr, Brolle? Det är trots allt 2011.

5. Linda Bengtzing: "E det fel på mig?"
Nu blir det full fart. Linda ställer upp med samma låt för 28:e gången. Den här gången hade man ändrat lite i scenografi och kameravinklar så vi slapp se hennes trosor som i delfinalen. Det låter likadant varje gång Linda är med i Mello, men här snackar vi gammal hederlig schlager. Nu är det ju inte det vi tävlar i men dom som säger "Det ska vara en riktig schlaaaaager" får väl sitt lystmäte. Och låten är riktigt bra. Undrar hur den skulle låta på engelska...

6. Nicke Borg: "Leaving home"
Här kommer en riktigt heavy ballad, åtminstone i dessa sammanhang. Låten är bra. Men jag tror inte på ballader i den här tävlingen. Och måste han uttalla orden som en hillbilly redneck? Fast han ser ju ut som en sån, så det stämmer ju överens i och för sig.

7. Swingfly: "Me and my drum"
Första halvan är ju ett skämt. Jag klarar inte rap och hip hop och sånt trams. Kan man inte sjunga så får man prata fort i takt till dunkadunkat. Tesen bekräftas när sedan Christoffer Hiding dyker upp. Han KAN sjunga. Mycket mer och mycket bättre än att fjanta runt och lalla om en trumma. Tips till nästa års mello: CHRISTOFFER HIDING. Solo. Hörde du det, Björkman?

8. Sanna Nielsen: "I´m in love"
Jag gillade den här låten i delfinalen och Sanna gör ett rutinerat kanonframträdande. Men nu känns det som att bidraget försvinner i mängden. Konkurrensen är hård. Tveksamt om Sanna når topp fem ikväll.

9. The Playtones: "The king"
Nej. Nej. Nej.

10. Eric Saade: "Popular"
Men Eric, hur låter det? Det var inte särskilt rent och vackert när det gäller sången. Jag hade skyhöga förväntningar men de infriades inte riktigt, tyvärr. Men ett scentrick som att smälla glasrutor funkar ju alltid. Det här blir olidligt spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0