Vägen till Italien

Nu har det varit bloggtorka ett tag men det beror helt enkelt på att vi har varit på semester. När sommarlovet tog sin början tog vi bilen till Italien. Det blev en lång och underbar resa och vi fick se och uppleva massor. Men vi tar det från början:

På eftermiddagen före vår efterlängtade resa begav vi oss till Falkenberg för övernattning. Vi stannade till i Ullared och köpte lite grejer till resan, som ett par dvd-filmer, några ds-spel och lite pysselböcker med färgpennor.

Redan klockan sex morgon därpå bar det iväg. Först med färja till Helsingör, sedan genom Danmark till Rödby och så över till Puttgarden. I Lübeck stannade vi för att besöka Marienkirche - med de gamla kyrkklockorna som föll ned under ett bombanfall under andra världskrigen och fortfarande ligger kvar på golvet. Det fascinerade barnen. Sedan köpte vi förstås marsipan.

Ljuständning i Marienkirche.

Så reste vidare till hotellet i Hannover. Det låg mitt i stan, ett par hundra meter från en mysig gågata. Vi hamnade på en italiensk restaurang och därefter på ett glasscafé.

Dag 2 inleddes med att vi reste tre mil till Hildesheim där vi besökte äventyrsbadet Wasserparadies. Där blev det några timmar med vattenrutschbanor, forsar, grottor och utomhusbubbel!

Så åkte vi vidare och hamnade i den mysiga staden Fritzlar. Där besökte vi Sankt Peter-domen och tog en glass på en uteservering på torget. Sedan bar det iväg till Frankfurt och nästa hotell.

På torget i Fritzlar.

Glassdags i Fritzlar.

Dag 3 var en stor dag för Majsan. Vi skulle nämligen åka och hälsa på hennes kompis H som flyttat till Schweiz. Men först blev det ett stopp i Heidelberg på vägen.

Lilleman i Heidelberg.

Majsan framför slottet i Heidelberg.

Och så var det dags att mellanlanda hos H med familj. Vi bjöds på gott fika och barnen lekte förstås.

Kompisträff.

Sedan åkte vi vidare till makens kusin O som bor i samma stad med sin familj: fru, dotter och bussöta tvillingpojkar. Där blev det gott grillat och trevligt umgänge. Hos dem sov vi också över.

Nästa dag åkte vi äntligen in i Italien! Första stoppet blev en pizzarestaurang och barnen konstaterade redan där att de gillar Italien skarpt. Sedan fortsatte vi till ett hotell på vägen vid Lago di Iseo. Jättefint!!! Där blev vi kvar över natten innan det var dags för den första egentliga destinationen: Lago di Garda.