Supersmaskigt bröd

YEEEES!

Tänk att jag skulle bli 35 år innan jag lyckades baka matbröd som var ätbart och som familjen tyckte om!

Jag bakade "Farmors julbröd" idag. Ja, det hette så, jag hittade det i en kokbok. Vad det har med jul att göra vet jag inte. Men gott blev det. Här är receptet:

50 g jäst
5 dl mjölk
100 gram rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk ljus sirap
12-13 dl mjöl

Smula jästen och häll över mjölk som värmts till 37 grader. Klicka ner smöret, blanda i resten och arbeta degen kraftigt tills den är smidig. Låt jäsa under duk i 45 minuter. Sätt ugnen på 250 grader (eller 200 och varmluft, det gjorde jag, nu när jag efter tre år i huset har upptäckt att det finns särskilda varmluftsplåtar...varför kan inte folk tala om sånt för mig när jag beklagar mig över att jag inte kan baka i varmluftsugn?). Dela degen i två delar och kavla ut till en halvcentimetertjock platta. Skär i rutor, pudra över lite mjöl, nagga kakorna och grädda i 5-7 minuter.

Det blev som polarbröd fast inte så sött och "köpebrödsaktigt". Jättesmaskigt! Särskilt nygräddade med lite ost och marmelad!

Supergoda brödet

Kommentarer
Postat av: Åza

Vad det ser gott ut! Kom just på att jag hade en länk till din blogg. Har inget att göra på jobbet. Men du lagar alltid en massa gött så jag vet inte om jag ska fortsätta läsa den... Gott bröd, fina kakor, lax... Trevlig sommar!

2008-07-17 @ 10:50:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0