Konstvandring i Växjö domkyrka

På vägen hem blev det ett besök i Växjö domkyrka. Syftet med besöket, för majoriteten av det här sällskapet, var att se altaruppsatsen som Bertil Vallien gjort. 
Kyrkan är inte så stor och mäktig som de domkyrkor jag är van vid, men väldigt ljus och vacker med otroligt fin konst! 
 
Mäktig altaruppsats.
 

Och baksidan...
 
Med Adams skalle vid korset. Adam sägs ju vara begravd på Golgata. Och dessutom betyder det arameiska ordet "golgotha" just skalle så det finns mycket symbolik i det här motivet.
 
De vackra korfönstren i Sigfridskoret är gjorda av Jan Brazda.
 

Även dopfunten är gjord av Jan Brazda.
 
Ännu en koppling till vår resa blev det ju när det visade sig att den meriterade Bodakonstnären Erik Höglund gjort den fina ljusbäraren "Livets träd".
 
Göran Wärff har gjort "Dopkällan".
En "gammal bekanting" från Skara domkyrka hade dessutom gjort en del konst, nämligen Bo Beskow. 
 
Även vår kära Eva Spångberg var representerad genom den fina skulpturen Maria med barnet.
 




 

Kommentarer
Postat av: Linda Kvarnström

Hej,

Jag är glasmålerikonservator och har i uppdrag att återställa korfönstret i Växjö domkyrka efter skedegörelsen i maj 2014. Jag googlade efter bilder som tagits innan skadegörelsen och hittade din fina bild. Jag undrar när fotografiet av Jan Brazdas korfönster togs?

Kontakta mig gärna per e-post.

Tack för din fina bild där man ser hela fönstret, vårt arbete att pussla ihop fragmenten kommer att bli mycket lättare!

2014-08-12 @ 13:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0