Semester på Sardinien

Här har det varit bloggtystnad. Skälen är två: 1. Sardiniensemester. 2. Lunginflammation.

Men här kommer lite rapportering från resan. Det var en härlig semester och hela familjen stortrivdes på Sardinien. Ungarna älskade hela ön. Maken och jag tyckte att det var en perfekt familjesemester som vi kan rekommendera - även om naturen och maten är mycket bättre i andra delar av Italien. Stränderna var i alla fall fantastiska och det räckte ju långt!

Vi bodde i Alghero, där vi hyrt en trerumslägenhet i tio dagar.

Vi anlände sent på kvällen från flygplatsen så första kvällen var det bara att gå och lägga sig. Nästa dag blev det en tur in till stan och naturligtvis också besök på stranden som låg 200 meter från lägenheten. Barnen ville förstås ha pizza redan första dagen. Det är oerhört sällan vi äter pizza i Sverige och det är klart, har man en gång ätit pizza i pizzans hemland, så känns det svenska hämtpizzan rätt degig och beige! Men i Italien KAN man verkligen baka pizza. Vi hamnade på en lunchservering där man beställde pizza per meter!

Lilleman trivdes i Alghero!

Vi är ju absolut inga chartermänniskor (har vi insett efter att ha provat några gånger) och kan inte begripa hur folk kan packa ihop sig buntvis och fraktas till charterhotell där de ligger som slöa paddor invid poolen veckovis utan att se ett skit av landet de befinner sig i. Särskilt inte när det dessutom är dubbelt så dyrt och hälften så roligt som att ordna flyg och boende på egen hand! Jag har inget emot att folk gör det, men det är helt enkelt inte våran grej...

Strand och bad i all ära, men det är ju inget man orkar med dag ut och dag in från morgon till kväll. Så följande dag tog vi tåget till Sassari.

Det var ingen större hit. Efter 2,5 timmar hade vi sett vad vi ville i den tråkiga stan OCH ätit lunch. Maken fyllde år den här dagen så det blev födelsedagslunch för honom! (även om vi firade mer på en flottare restaurang på kvällen)

Vi hade bokat hyrbil fyra dagar av vistelsen så nästa dag var det dags att hämta den på morgonen. Det bar iväg till norra delen av ön, till fiskebyn Stintino och den helt fantastiska stranden La Pelosa.

Nästa dag packade vi väskorna, för nu skulle vi på längre utflykt! Vi tyckte det var lite långt att åka till huvudstaden Cagliari över dagen så vi bokade en extra natt på ett hotell utanför stan. Men först stannade vi till i Bosa och besökte katedralen.

Framme på hotellet i Quartu Sant Elena landade ungarna i poolen. Där tillbringade vi ett par sköna timmar innan vi fixade till oss och åt middag på hotellets restaurang.

Nästa morgon hann vi också med ett par timmar vid poolen innan vi checkade ut och åkte in till Cagliari för en guidad tur med minitåget.

Efter badstopp på eftermiddagen i Torre Grande med sin härliga strand åkte vi "hemåt" till lägenheten igen. Dagen därefter var det sista dagen med bil så då passade vi på att göra en utflykt till Castelsardo, som är känd för sin korgflätning. Och minsann, hittade vi inte en liten gubbe som satt och flätade korgar!

Lunchen intogs på stranden i Lu Bagnu - jajamensan, badstopp igen! Man måste ju testa så många stränder som man hinner med!

På hemvägen svängde vi in på vingården Stella & Mosca och handlade lite i finbutiken och tittade på en del av alla vinrankorna, som årligen producerar 7 miljoner buteljer vin!

Så lämnade vi tillbaka bilen så de sista dagarna tillbringade vi i Alghero, på stranden och i gamla stan. För min del blev det en del tid i lägenheten också för jag avslutade semestern med feber och hosta. Vi hann dock med en båttur innan jag blev sängliggande. Det skulle vara en delfintur - nja, några delfiner såg vi inte till men det var en otroligt trevlig tur där vi fick uppleva fågelliv, Alghero från olika vinklar och barnen badade från båten ute på Medelhavet - en upplevelse som de kommer att minnas länge! Båda två fick dessutom prova att köra båten!

Sedan åkte vi hemåt, mamman betydligt piggare efter två heldagar i lägenheten.