Vår resa till Paris

Den 1 juni var det dags! Familjen - HELA familjen - åkte till Paris. Det bar iväg med RyanAir på morgonen och ett par timmar efter att planet lyft landade vi i Paris. Eller, nja, strax norr om. Med buss tog vi oss till stan och sedan vidare med tunnelbana till hotellet.

Brudar på Metron.

Incheckad!

På eftermiddagen åkte vi in till Jardin du Luxembourg, en jättefin park i stan. Där blev det lite gott att dricka och sedan besök i en stoooor lekpark.

Den blivande jubilaren på parkbesök.

Det fanns mycket att titta på.

Nästa dag gick vi upp tidigt för att vara på plats vid Eiffeltornet när det öppnade. Fler än vi hade tänkt så men vi fick en hyfsad plats i kön och det tog bara knappt en timme innan vi åkte upp i tornet. Vi löste biljett hela vägen upp - men insåg att det hade räckt att stanna på andra våningen. Det var högt nog. Det tyckte i synnerhet maken som bestämde sig för att stanna där, blek om nosen. Vi andra åkte upp (jag blundade och andades djupt) och där allra högst upp var det inte alls så farligt som på tvåan, konstigt nog. Antagligen kom man väl FÖR högt upp helt enkelt. Det var en fantastisk utsikt.

Högst upp i tornet!

...och ÄNNU lite högre upp.

"Bågen" sedd uppifrån.

Sedan var det dags för båttur på Seine. Vi åkte förbi flera kända sevärdheter. Och tog förstås den "obligatoriska bilden" på våra barn.

Lilleman i Paris.

Och Majsan i Paris.

Efter båtturen delade vi på oss. Vårt gäng åkte först för att äta lunch - och kom upp från Metron precis vid Triumfbågen! Uppställning och fotografering även där förstås! Barnen vill visa kompisar och anhöriga hemma att de verkligen har VARIT vid sevärdheterna, så mamma fick dokumentera på varenda ställe!

Sedan tog vi oss till Sacre Coeur. Barnen hittade en konstnär som gjorde jättefina namnskyltar. De beställde varsin. Och så gjorde vi ett besök i kyrkan förstås.

Mamma och jag var på Kristi Himmelfärdsgudstjänst i Sacre Coeur!

Och barnen träffade en levande staty.

Souvenir att ta med sig hem - specialdesignad namnskylt.

Dag 3 var det dags för den stora attraktionen: Disney World. Och nog var det häftigt på många sätt. Tyvärr träffade barnen inte så många figurer som de hade väntat sig. Och åkattraktionerna var inte särskilt många. Dessutom var det knökafullt med folk - och svindyrt! Det sistnämnda visste vi ju, men upplevelsen var väl inte så fantastisk som vi kanske hade förväntat. Men visst är det kul att ha varit där. En gång. Det räcker. (Men Disneyland i Florida är MYCKET bättre).

Det känns som att befinna sig i en tecknad film.

Vi började att åka med nån sorts buss från det centrala torget. Tillbaka till entrén. Tala om anti-klimax!

Sockervadd hör till när man är på nöjespark.

Men visst träffade vi på NÅGRA figurer. Som till exempel:

Piff. Eller om det är Puff. Den andre står i alla fall bredvid...

De här skojarna...

...och Darth Vader.

På lördagen åkte vi till katakomberna. För att upptäcka att kön var 3-4 timmar lång. Vi gav upp den tanken och åkte till Notre Dame istället.

Det var lite kö även där, men lilleman var glad ändå.

Kusin E, Majsan och Lilleman var med inne i kyrkan och poserade fint när de kom ut igen.

Eftermiddagen ägnades i Bois des Vincennes. Vi hade med oss picknick och avnjöt en härlig lunch på gräsmattan. Ungarna fick se ett minitåg, sprang iväg och kom tillbaka för att meddela att det kostade 2 euro per person. Vi skickade iväg dem med 8 euro och order om att kliva av tåget där de hade gått på. Billig barnvakt. Det tog en bra stund innan kidsen var tillbaka igen - strålande lyckliga.

Picknick i det gröna.

Glada tågåkare.

Söndagen var pappas födelsedag. Vi började den med att åka tillbaka till Disneyland för att kolla in Disney Village med restauranger och köpcentrum - i brist på annat! Det var åtminstone gratis att titta...

Mycket ville man ha i butikerna...

Och så var det dags för själva firandet. Ja, vi hade börjat med champagnefrukost i mammas och pappas rum redan på morgonen. Men på eftermiddagen träffades vi i vårt hotellrum för lite mer skumpa och hurrande och sång. Och efter skålande och familjefotografering by Majsan så bar det iväg till en restaurang som pappa tittat ut och bjöd ut oss alla på. Gott och trevligt!

All family - line up and smile for the camera! Foto: Majsan

Och på måndagen var det dags att åka hem. Tillbaka till Sverige efter en händelserik helg.