Italienskt på menyn

Så kom vi hem från Italien natten till igår och med oss hade vi tryffelolja (svart och vit), viner och ett kilo parmesan. Mormor och morfar som haft hand om barnen hela veckan (ja, morfar tog rast mitt i och drog till Polen så det var väl mest mormor som ansvarade för barnens väl och ve!) hade väl förtjänat en god hemlagad italiensk middag, så maken och jag åtog oss matlagningen.

Till förrätt blev det en antipastotallrik med bruschetta med kikärtsröra och tryffel, en varm bruschetta med tomat, basilika och mozzarella och så salami, parmaskinka med melon, citronfyllda oliver och parmesanost.



Varmrätten bestod av grillad fläskfile och potatisgratäng - kanske inte superitalienskt men väldigt gott.

Och till efterrätt bjöd vi på en riktig höjdare som jag gärna delar med mig av, nämligen jordgubbscrostini:

Det här behövs:
baguette i skivor
jordgubbar
ricottaost
jordgubbsbalsamico

Rosta bröden i ugnen på grillfunktionen en liten stund så de får fin färg. Låt svalna. Bred på ricotta. Skiva jordgubbar och lägg ovanpå. Ringla över balsamico. SÅÅÅ gott!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Åh va gott!! jag vill åka till Italien!

2010-06-06 @ 14:01:26
URL: http://annelieskriver.blogspot.com
Postat av: Anna

En varning bara: Man riskerar att äta ihjäl sig där...haha. Det är SÅÅÅ god mat så man nästan svimmar.

2010-06-06 @ 21:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0