Citronkaka med tropisk glasyr och strössel



Vi festade till det på en pimpad sockerkaka till kaffet. Sockerkaka är ju inte så charmigt, men blir väldigt festlig med lite citron i smeten och en god glasyr. Nästan som en tårta! När jag kommer till stugan har alltid mamma fyllt skafferiet med ALLT man behöver för att baka. "Jag handlar på mig när jag vet att du ska komma..." säger hon. Förra gången jag var här hade hon köpt florsocker - trodde hon. Men det var med tropisk smak! Det var ju kul. Den gången hade jag inte användning för det men den här gången bestämde jag mig för att göra något som det där sockret kunde användas till. Det blev glasyren till denna kaka.


Kaka
3 ägg
2 1/2 dl socker
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
50 g smält smör
1 dl mjölk
Skal och saft från en citron
Vispa ägg och socker pösigt och rör ned övriga ingredienser. Grädda i smord form (helst en sockerkaksform med "hål" i mitten) på 175 grader i ca 35-40 minuter. Känn med sticka så märker du när kakan är färdig.

Glasyr
1 msk vatten
1 msk citronsaft
Florsocker med tropisk smak (går åt ca 2 dl)
Blanda vätskan med sockret, tillsätt mer av något om det behövs. Häll över kakan och strö över strössel. Ställ kallt en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0