Söndagmiddag

Maken tog fram ett kilo nötfärs och lade i kylen igår kväll för att göra pannbiff till söndagmiddag. Men efter frukost bestämde sig hans föräldrar för att åka hem. Och sedan fick maken så ont i magen att han gick och lade sig resten av dagen. Så där stod jag med ett kilo nötfärs - jag som är totalt värdelös på pannbiffar. Men skam den som ger sig, jag bestämde mig ändå för att öva lite. Jag rensade kylskåpet och det blev faktiskt inte så dumt.

      

Pannbiff med senapsdoftande sås (8 pers)

1 kg nötfärs
1 örtbuljongtärning
1,5 dl vatten
0,5 dl ströbröd
1 ägg
2 msk god fransk senap
salt, peppar och grillkrydda

Sås:
4 dl grädde
2 msk fransk senap
1-2 msk soya
peppar
ev. salt

Koka upp vattnet, lägg i buljongtärningen. Ta kastrullen av plattan när tärningen smält,, rör ner ströbröd och låt svälla. Blanda ner i färsen tillsammans med ägg, senap och kryddor. Forma platta biffar som steks i smör och lite olivolja. Ta upp biffarna efterhand och lägg på en tallrik, skölj ur pannan och stek resten av biffarna. Lägg tillbaka alla biffarna i pannan och häll på ingredienserna till såsen, låt puttra en liten stund. Servera med potatisgratäng och grönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0