Melodifestival deltävling 2

1. Eric Saade: Manboy
Början låter som något annat, men jag kan inte komma på vad. Tja, vad ska man säga. Söt pojke, käck slagdänga. Den sätter ju sig. Och numret är riktigt snyggt. Kör man BWO, Modern Talking och Alcazar i en mixer så blir det tydligen Eric Saade. Och regnet i slutet var ju kul. Men det är väl inte detta vi vill skicka till Norge?

2. Andra generationen och Dogge: Hippare hoppare
Alltså....det här är ju INTE min grej. Egentligen. Och jag gillar inte den här heller. Verserna pallar jag inte. Men refrängen är trots allt lite kul. Det blir ju trots allt svängig latino-MUSIK av det hela. Ungarna älskar det. Jag var beredd på att totalsåga, men tack vare latinobrasset blir det godkänt. Nätt och jämnt.

3. Anna Maria Espinosa: Innan alla ljusen brunnit ut
Jag trodde det var Linda Skugge som äntrade scenen men hon har tydligen en dubbelgångare. Tyvärr är det en rätt förutsägbar ballad som Anna Maria levererar. Inte många oväntade ackord här inte. Det blir inte Globen.

4. Highlights och Mist: Come and get me now
Hmmm. Jaha. Det var ju svängigt och käckt. Men nääe. Kändes rätt beige. Jag trodde förresten för ett ögonblick att det var Tommy Ekman som tagit plats vid keyboarden. Dags att byta glasögon?

5. Pauline: Sucker for love
Den här låten växer. Första takterna var inte mycket att hurra för men ju längre låten går desto bättre blir den. Kanske inte Globen. Andra chansen?? Pauline är färgstark med en riktigt bra röst.

6. Andreas Johnson: We can work it out
Nu hejar vi lite extra för nu har Marcos varit med och skrivit låten. Och YES! Där sitter balladen. Ballader brukar vara svårt i detta sammanhang men här är det starkt, snyggt och välarrangerat. (Finns inget fulare än färgat skinn så den där gröna jackan kunde kvittat men låten är bra. Andreas kanske kan hitta en annan stylist till Globenfinalen).

7. Kalle Moraeus och Orsa Spelmän: Underbart
Ja, jag håller med. Underbart! Nu är det ju bara jag och några till som är folkmusiknördar i det här landet så tyvärr kanske det inte blir någon Stockholmsresa för spelmännen. Men håll med om att det är ascoolt med elgitarr, fioler och flöjt! Dessutom är tonartshöjningen nästan ännu snyggare än den som Malena Ernman levererade förra året, om än inte lika hög... Heja heja!

8. Hanna Lindblad: Manipulated
Lady Marmelade? Tydligen blev det bråttom för nästan ingen på scenen hann få på sig kläderna. Det är ett tufft startfält ikväll. Hanna lär inte komma så långt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0