Melodifestival, deltävling 1

Nu ligger jag brutalt efter. Men eftersom jag var på kurs i helgen så MISSADE jag Melodifestivalen (det händer inte så ofta...) Eftersom SVT vägrar lägga ut programmet på Svt Play så fick jag vackert hålla mig ifrån all info och invänta måndagkvällens sena repris. Och jag har faktiskt undgått att luska ut vilka som gick vidare och hur det gick överhuvudtaget. Så varsågoda, här kommer min melodifestivalsblogg, anno 2010.


1. Ola: Unstoppable
Ola harvar igenom 80-talets alla frisyrer. Men trots det är han ju söt som spunnet socker, pojken. Jag gillar Ola och när låten drar igång är det trallvänligt och piggt. Globenchans! Och Natalie fick tydligen följa med även till denna låt. Tonartshöjningen sitter som en smäck och pyron är ursnygg. Bra, Ola!

2. Jenny Silver: A place to stay
Men vad i allsin dar är detta? Jenny åmar runt i en missklädsam, ja, vad är det egentligen? Inte är det smickrande för höfterna i alla fall. Låten är också konstig. Nä, det här duger inte. Jenny lär vi slippa i Globen, den saken är säker.

3. Linda Pritchard: You´re making me hot hot hot
Tja...80-talet goes Grekland i denna heta slagdänga. Det bäddar ju för succé. Och Linda klarar sig hyggligt. Men på något sätt når inte låten ända fram. Nånstans i mitten kan man kanske hamna. Å andra sidan hade jag höga förväntningar på förra årets grekiska bidrag i den svenska festivalen och den nådde inga skyhöga placeringar, precis. Så svenskarna kanske inte gillar det här alls.

4. Pain of salvation: Roadsalt
Ja, det här var ju vackert. Men karln kommer ju liksom aldrig igång. Och sen tog det slut. Det gör det nog dessvärre i Melodifestivalen också.

5. Anders Ekborg: The Saviour
Nu har jag ju då varit kär i den här karln och hans röst i flera år, så jag har LITE svårt att hålla mig objektiv. Men jag ska försöka. Nä, jag är hemskt ledsen men den här låten hör inte hemma i Melodifestivalen. På något vis. Är det låten i sig själv eller Anders röst som gör att det låter musikal?? Det måste vara låten, för plötsligt kommer musikalkören också in och sjunger. Vem hade skrivit den här låten? Lloyd Webber? (Förlåååååååt, Anders)

6. Jessica Andersson: I did it for love
Jessica drämmer till med en smäktande ballad med något slags jazzvalskomp. Det brukar inte vara någon hit. Men hon gör det bra. Tyvärr är det svårt att ta till sig ballader av detta slag vid en första lyssning så den sätter sig inte. Men kan säkert växa framöver - om den får lov att göra det.

7. Frispråkarn: Singel
Jag ORKAR inte med sånt här. Amen.

8. Salem al Fakir: Keep on walking
Det är något läckert med det här bidraget. Salem är ju härlig! Egentligen kanske inte låten är så märkvärdig men arrangemanget och flygeln och ljussättningen gör att jag ändå blir lite såld.

Så var det slut på bidragen. Nu ska fem gå vidare. Känns som att det egentligen bara är Ola, Jessica och Salem som är något att ha här. Resten var väl inte mycket att hurra för. Men fem får vi väl drämma till med då:

Ola
Jessica Andersson
Salem al Fakir
Linda Pritchard
Anders Ekborg (eller Pain of salvation, det är skitsvårt att bestämma sig här)

Alltså...kan den här Dolph bli lite stelare? Nej, jag tror inte att det är möjligt.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0