Tacopaj med dinkelbotten

            


Paj är ju jättegott men jag tycker alltid att pajdegen känns trist och dessutom fet med allt smör! Kesella går ju att använda men jag har hört någonstans att det funkar med turkisk yoghurt! Och tänk, vi hade en burk i kylskåpet. För att GI-anpassa pajen ännu mer bytte jag ut vetemjölet mot fullkornsdinkel. Det låter ju väldigt pretentiöst och tråknyttigt men OJOJOJ vad gott det blev. Både barnen och vi älskade den här pajen! Majsan åt tre portioner! Tänk på att ta en så hög pajform som möjligt - eftersom det är bakpulver i degen lyfter den lite! (Det är därför jag VERKLIGEN behöver den runda gratängformen från Gerbera...)


Tacopaj

4 dl dinkelmjöl, fullkorn
2 dl turkisk yoghurt
50 g smör
2 tsk bakpulver

500 g nötfärs
1 påse tacokrydda
2 tomater
1 rödlök
2 dl cremefraiche
2 dl riven ost, Texmex

Blanda ingredienserna till degen, gärna i matberedare. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 200 grader, ca 10 minuter. Bryn den finhackade löken och köttfärsen, tillsätt kryddan. Tärna tomaterna och blanda ner dem i färsen tillsammans med creme fraiche och hälften av osten. Häll fyllningen i pajskalet och strö resten av osten över. Grädda i 200 grader, ca 20 minuter. Servera med en god sallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0