Praghöst...eller vinter

Så kom vi då iväg till Prag, mamma och jag. Bussresor är ju inte min grej som passagerare, kanske, men en del av resan var ju att kolla in guide- och reseledarjobbet lite. Dessutom var det kul att få så mycket berättat för sig om allt vi såg på både dit- och hemvägen och därnere.

Vi åkte hemifrån redan tjugo över fem och gick på bussen först av alla, så fort den kört ur bussgaraget. De flesta steg sedan på i Göteborg och på vägen ner stannade vi för övernattning i Berlin. Redan på nervägen hade jag adopterat två "mostrar" som vi sedan hängde ihop med hela resan.

I Berlin bodde vi vid Alexanderplatz och när vi tittade ut genom vårt hotellfönster på 32:a våningen såg det ut så här:

Det kända tv-tornet i Berlin.

Innan vi lämnade Berlin tog vi en rundtur genom staden.

Centralstationen, Hauptbahnhof.

Brandenburger Tor.

Väl framme i Prag hade vi ett par dagars guidade promenader, varvat med "egentid" och shopping. Tyvärr var det uruselt väder, två grader och snöstorm när det var som värst! Men man har ju inte roligare än man gör sig. Och vi gjorde oss väldigt roliga! Vissa stunder kändes det som om vi inte såg mycket mer än gatstenar och kanten på våra paraplyer, där vi gick instängda i våra kapuschonger. Men kul hade vi ändå!

Astronomiska uret där de tolv apostlarna tittar förbi på en liten promenad varje timme.

En av de promenerande apostlarna.

Vy över Prag.

Besök i en trädgård.

Karlsbron.

Dansande huset. Det föreställer Fred Astaire och Ginger Rogers. Ginger är hon i kjol och lustig frisyr.

Det målade fönstret i Domkyrkan.

Vi hann också åka på en båttur på Moldau. Det var väldigt fint men bilderna blev inte så bra eftersom det ösregnade på rutorna hela tiden. Men buffén var god!

Först kallt, sedan varmt...

...och sedan efterrätterna.

På vägen hem från Prag stannade vi i Theresienstadt och såg ondskan rakt i ansiktet.

Välkända ord.

Avrättningsplatsen.

Judarnas duschar.

Kyrkogården.

Och en bisamråtta. Superstor. Det framgår inte av bilden men den var en halv meter lång.

På vägen tillbaka mot Berlin stannade vi till i Dresden. Vi ville gå in i Vårfrukyrkan men det var det fler som ville. Flera hundra personer i kö till kyrkan och dessutom ett pågående bröllop så vi fick lägga ner den idén.

Vårfrukyrkan.

Nu verkar det kanske som om det inte var en endaste människa med på den här resan, men jag har inte frågat om tillstånd att lägga ut medresenärernas vackra nunor till allmän beskådan här på webben så därför blir det inga sådana bilder.