Goda utflyktsmuffins

Vi hade slut på "utflyktsmuffins", det vill säga lite matigare muffins som barnen kan ta med sig på alla femtioelva utflykter de gör i skog och mark. Det är strykande åtgång på matsäcksmat och vi hade varken muffins eller piroger kvar. Så jag rensade kylskåpet och fick ihop jättegoda muffinsar med prickigkorv och vitlöksost! "Du har väl skrivit ner det här nu" sa mamma. Och det hade jag förstås inte. Så då gör jag det nu, en gång för alla. Jag TROR jag gjorde ungefär så här.

Utflyktsmuffins (eller mjukost- och prickigkorvmackor som klätt ut sig till muffins)

3 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
1 dl havregryn
1 tsk salt
1 msk bakpulver
100 gram prickigkorv (eller vad man nu har i påläggsväg)
4 msk olja
2 dl riven ost
200 gram färskost med vitlök och örter
1 ägg
2,5 dl mjölk.

Blanda de torra ingredienserna. Rör ner korven som hackats ganska fint. Blanda och rör sedan ner olja, ost, färskost, ägg och mjölk. Klicka ut i muffinsformar (det här räckte till 12 stora muffins). Grädda i 175-200 grader i ca 20 min.

Smaskiga prickigkorvmuffins

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0