Finaltajm!

Jaha, då var det dags då - att avgöra vem som ska få representera Svea Rike den 16 maj. Tänk er för nu, svenska folk!

För skojs skull skriver jag en kommentar utifrån svenska mått och en med mina mer internationella tankar. Nåja, nu är jag ju på intet sätt någon expert på detta, men detta är trots allt min 28:e melodifestival. Och NÅGRA rätt har jag haft genom åren. Som att Herreys hade stora vinnarchansen, att Carola förr eller senare skulle ta hem rubbet, att Stenmarck skulle tokfloppa, att det skulle gå rätt hyggligt för Carola med Evighet och att den irländska kalkonen förra året skulle supermissa finalen efter semin. (Okej, jag TRODDE det skulle gå bättre än det gjorde för både The Ark och Charlotte Perrelli (andra gången alltså) men man kan ju inte ha rätt jämt!!!) Ikväll är jag riktigt skraj att Ugglan går och vinner faktiskt. Det verkar skrälla...


1. Måns

Sverige: Tja, det som talar för Månsingen (eller Mums-Mums som vissa tydligen kallar honom!!) är väl att refrängen sitter som en smäck - åh, vilken treeeeevlig schlaaaaager!!! Och att han lyckats sätta en massa flickhjärtan i brand. Och att dessa flickhjärtan sitter i tonårsspetiga kroppar med händer som kan hantera mobiltelefoner. Själv tycker jag att låten är lite tjatig. Jag har faktiskt redan tröttnat på den.

Internationellt: Ja, en tvålfager ung grabb med svängig låt och ännu svängigare hotta dansare går möjligen hem. Man får dock betänka att även om Sverige blir till sig av denna sammetsögda sängkammarblick så blir inte övriga Europa det. I stora delar av detta landområde ser nämligen alla karlar mellan 15 och 50 år ut ungefär som Måns.

2. af Ugglas

Sverige: Okej, låten ÄR rätt okej. Ingen höjdare men helt okej. Men människan är ju förskräcklig! Vad går hon på? Och hela Sverige verkar ha fallit pladask för detta jippo. Jag misstänker storskräll ikväll. Topp tre.

Internationellt: Snälla snälla snälla Sverige. Tänk nu på vad ni gör! Risken är STOR att vi blir utskrattade och hånade. Men alla som planerat in annat den 16 maj kan ju ringa och rösta - för ni har ju fixat underhållning ändå.

3. Agnes

Sverige: Nu snackar vi discodänga. Startfältet är STARKT med stora bokstäver ikväll så jag tror inte att Agnes har någon superchans. Men hon gör bra ifrån sig. Dottern tror på seger. Det står mellan Agnes och EMD, hävdar hon.

Internationellt: Jag tror på den här låten internationellt. Det är inte en personlig favorit men på något sätt tror jag den går hem ute i Europa. Svängig 80-talsdisco liksom. Kan inte bli alldeles fel.

4. H.E.A.T.

Sverige: Tja, det här är ju inte så dumt. Startfältet är oerhört jämnt. Men det gick inte vägen ända fram för Poodles och gör det nog inte för Upplands Väsby-grabbarna ikväll heller. Hade möjligen gjort för 20 år sedan...

Internationellt: Inte fel. Men inte rätt heller. Ska det vara rock så ska det nog vara rock. Det är lite snällt och småmesigt och käckt, det här. Ska det slå internationellt så finge det nog vara typ några råfinska monster i masker som brölar. Eh, just det, det var ju redan gjort! Been there, done that...

5. Emilia

Sverige: Den här har vuxit hos mig. Jag gillar låten. Den är lite skön på något vis. Jättekul att den gick till final. Jag hade inte såpass hopp om svenska folket faktiskt.  Tror dock att det blir svårt för Emilia ikväll med tanke på konkurrensen.

Internationellt: Ja, som Nunstedt skrev idag "De röstar ju som packade tomtar" ute i Europa. (Fast det gör dom ju uppenbarligen i det här landet också i vissa sammanhang) Tror nog att Emilia har större chans i Europafinalen än i Sverige ikväll. Men hon skräller nog inte där heller. Om inte Europa bestämt sig för att just den här musikstilen ska gå hem i år. Och det vet man ju aldrig.

6. Alcazar

Sverige: Jag tycker att Alcazar har gjort bättre låtar. Men den här har tagit sig. Och proffsigt är det. Och discofeeling är det. Och många röster kommer det att bli ikväll. Men deras stylist borde fortfarande få sparken. Utan avgångsvederlag.

Internationellt: Jag tror det här slår internationellt. Även om det känns lite som att man tagit en glad brittisk gaytrio från det glada åttiotalet och hottat upp den med discopålägg a la 2000-tal. Men jag har fått för mig att Östeuropa gillar sånt här.

7. Sarah

Sverige: Åh, det här är så bra! Vackrast, snyggast, varmast - jag bara älskar Sarah och hennes fantastiska röst och scennärvaro. Melodin är så tjusigt uppbyggd och Sarah står stadigt och ser ut som om hon just klivit rakt ur Tusen och en natt.

Internationellt: Ballader har gått hem tidigare. Men inte från Sverige. Å andra sidan har det varit väldigt många konstiga bidrag de senaste åren. Man kan alltid hoppas att Sarahs låt sticker ut och tar andan ur Europa. Hoppas hoppas hoppas. Men då vill det ju först och främst till att Sverige tar sitt förnuft till fånga. Och det sker väl när det är två torsdagar i samma vecka.

8. E.M.D

Sverige. Jag tycker den här låten är trallig och käck. Men ingen vinnare. Gillar den inte. Lite fjantigt på något sätt. De här grabbarna borde väl kunna bättre. Något mer pojkbandsaktigt hade varit på sin plats. Men sexåriga dottern tokringer och är vansinnig för att hon inte kommer fram på linjen. Det säger väl en del om hur det här kan sluta.

Internationellt: Njae. Näe. Eller njo. Ja. Kanske?

9. Sofia

Sverige. Ja, vi såg ju hur det gick. Till och med Gubbfors slog Sofia i deltävlingen. Hade det inte varit för att den internationella juryn på några få personer har fler hjärnceller än hela Sverige hade inte Sofia varit med ikväll. Jag gillar den här låten. Och jag tycker det är ascoolt att Sofia sjunger på grekiska. En hel låt!!!

Internationellt: Tja, nu ska vi räkna här: 12:or från Grekland, Cypern, Turkiet och grannlandstior och tolvor från de nordiska grannländerna. Plus en radda andra poäng. Det här kunde gå vägen. Men det kommer det inte att göra för svenska folket begriper inte det.

10. Molly

Sverige: Ja, det är vackert och Molly är söt och sjunger fantastiskt. Men låten är LITE sockersöt, va? Kanske lite slätstruket.

Internationellt: Ballader från Sverige, ja, ni vet... Frågan är om Molly charmar europeerna där ute. Hon lär inte göra bort sig (som vissa andra) men någon topplacering blir det inte.

11. Malena

Sverige: Malena är superproffsig och mixen mellan disco och opera är klockren. Jag var inte övertygad i delfinalen men det är häftigt med opera i Melodifestivalen! Kan skrälla. Mig gör det inget.

Internationellt: Alltså, bara för att det är så oväntat så kan det här bli succé. Det kan också bli totalflopp. Men det vore lite spännande att se hur det gick, eller hur!

Kommentarer
Postat av: Annelie

UGGLAS ÄR INGET JIPPO!!!!!



NJUUUT av kvällen ;)



Kramis Annelie

2009-03-14 @ 20:24:54
URL: http://underforvandling.blogspot.com
Postat av: Anna

Haha...



JOHO, DET ÄR HON!!!



Kram Anna

2009-03-14 @ 20:32:53
Postat av: Annelie

NÄHÄ!! ;)



2009-03-14 @ 21:06:18
URL: http://underforvandling.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0