Resan hem

Vi gav upp i förtid - vi skulle stannat till lördagen men ville till Salzburg och bestämde oss för att ta det på vägen samt besöka Tropical Islands när vi kom till Berlin. Vi hade ändå gjort det vi ville i Österrike, så vi åkte lite tidigare för att kunna ta det lugnt. För oss var ju inte själva Österrike det enda målet med resan utan lika mycket själva resandet i sig.

Första anhalten var alltså Salzburg där vi besökte Mozarts båda bostadshus. Dottern provspelade hans instrument.

Majsan hos Mozart

Så stannade vi i mysiga Straubing för en glass innan vi checkade in på ett hotell i byn Tännesberg.
En glass i StraubingEn glass i Straubing

Nästa dag styrde vi kosan mot Wittenberg och besökte Luthers hus. Det var jätteintressant. Majsan och jag var också i kyrkan där han tjänstgjorde. Det blev en glass även i den staden och Lilleman passade på att snacka lite med Luther själv...

Majsan hos Luther
Majsan vid familjen Luthers hus.

Luther och Lilleman
Lilleman och Luther.

Andra natten hittade vi ett mysigt hotell i Teupitz. Morgonen därpå var det dags för vad som nog får sägas ha varit resans höjdpunkt - åtminstone för barnen. Vi gjorde en avstickare till Tropical Islands - ett "tält" som byggdes i syfte att bygga luftskepp 2000. Men så gick bolaget i konkurs två år senare och byggnaden köptes av ett företag med en helt annan affärsidé: att bygga om det till ett tropiskt badlandskap. Nästan 400 meter lång är byggnaden och så hög att man kunde åka luftballong därinne. Gissa om barnen älskade leklandet och alla bassänger. Där fanns "Söderhavet", en lagun, ett leklandskap, ett flertal barer, caféer och restauranger, flera butiker (som klädaffärer, godisaffär, leksaksaffär och bokhandel!), tält att bo i liksom bungalows, samt en tropisk regnskog. Det var lite läskigt faktiskt, som att befinna sig i nån sorts konstgjord framtidsvärld. Men vad gör det med två överlyckliga barn!

"Tältet" var STOOORT.

Vi tillbringade ett par timmar vid "Söderhavet".

Det var 16 grader och regn ute. Härinne var det 28 grader i luften, 32 i vattnet och 95 procents luftfuktighet.

I leklandet var det plötsligt Kinderdisco med den här figuren.

Båtarna var populära.

Man kunde faktiskt åka luftballong där inne!

Majsan hade tagit med baddockan David som fick hänga med hela långa dagen.

Vi övernattade sista natten i Krakow an der See, sex mil från Rostock. På söndagen tog vi färjan till Gedser, åkte genom Danmark till Helsingör, tog båten över till Sverige och var "hemma" i föräldrarnas stuga vid sextiden på kvällen. Borta bra - men hemma bäst. I synnerhet vädret!