Melodifestivalsdags igen!

Jaha, då kör vi!

1. Som vanligt har soundchecken misslyckats och det är mer musik än sång som hörs. Vet ni hur man gör en Barbietårta? Man gör en hög prinsesstårta och så trycker man ner en Barbiedocka. Detta vet Velvet! Men hon kliver ur tårtan - utan byxor. Låten är nån sorts rivig discotechno som väl, tja, är rätt okej. Men känns den inte lite....ute?

2. Rigo och gänget, tja, vad ska man säga? Det här låter precis som när sexåringen skriver egna låtar. Faktiskt. Kanske skulle hon skicka in ett par bidrag nästa år? Vi tycker det låter rätt begåvat om hennes låtar. Men i det här sammanhanget? Njae. Inte min stil. "Det här kan vi INTE skicka" sa maken upprört. Jag är benägen att hålla med.

3. Molly, Molly, Molly. Rakt till finalen. Det är brett, smäktande och Carolafläkten jobbar denna vecka också. Men det är riktigt bra. Den här på engelska kan gå riktigt långt i Ryssland. (Och SNÄLLA människor, säg nu inte "Men det är ju ingen schlager precis..." För det är bara detta land som en gång på 60-talet fick för sig att Melodifestivallåtar ska vara trallvänliga och käcka och kallas schlager. Översätt det ordet till tyska, engelska eller franska. Nää just det...tänkte väl det.) Hur som helst, lilla tonåriga Molly ser ut som hon föddes rätt ner på ett scengolv och sjöng direkt för miljonpublik. Vacker som en dag är hon också. Och klänningen är URSNYGG! Det här skriver jag inte bara för att jag har sjungit i samma vokalensemble som en av kompositörerna. Så fick jag det sagt också. Jag mötte Lassie, jag mötte Lassie.

4. EMD kör något Puttin on the Ritz-tema som jag inte alls får ihop med låten. Det var väl inte SÅ illa, sa maken. Nä. Och inte så bra heller. Men tonårssverige lär trycka sönder mobiltelefonknapparna ändå. Lite synd. Hade väntat mig mer.

5.Och nu blir det gubbrock. Jag har hört den här låten förut. Men då handlade texten om vingar och pengar... Maken tycker det här är uselt. Det har han sagt 40 gånger nu, på två minuter. Fast så illa tycker jag inte det är. Det rockar och svänger. Men det känns som att Rickfors inte alls känner sig hemma här. Fast jag måste ge en eloge till dem som valt ut låtarna och satt ihop kvällens gäng. Variationen kan ingen klaga på!

6. Tyvärr är Maja chanslös i internationella finalen. Och det är synd. Denna lilla söta bossa är rätt skön! Texten är väl inte det djupaste denna festival skådat. "Hon är snyggare än låten" säger maken som tycker detta är sämst hittills.

7. Men det här var ju coolt! Nu hamnade vi plötsligt mitt i den internationella finalen! En låt på grekiska! I like... Trumslagartjejerna och fiolerna är ju super! Bäst ikväll!

8. "Jag tror en del på B&W eller vad de heter, Bard och dom" sa maken tidigare ikväll. Det tyckte jag var väldigt roligt. Gruppen har tydligen bytt ut Martin Rolinski mot Luke Skywalker, det var lite oväntat. Men jag tycker inte BWO når upp till förväntningarna. Låten är bra, men frågan är om inte de faktiskt är bättre på sina svängiga discodängor. Det här är maffigt men känns ändå lite intetsägande. Men fläkten är på!

Ska vi nu då dra till med något kanske. Molly och Sofia till final. Förkortningarna, dvs EMD och BWO, till Andra Chansen. Femte hjulet under vagnen blir...tja Maja kanske! Kan vi hoppas på det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0