And here are the results from my own jury

1 Rumänien. Smäktande och vackert och pampigt så det förslår. Men räcker det? Dessutom känns det som man har hört denna låt femtioelva gånger förut i eurovision-sammanhang de senaste 25 åren. Nja, lite uttjatat faktiskt.

2. Storbritannien. Englands deltagande i denna tilldragelse bevisar bara att en del länder ser tävlingen som ett tillhåll för b-artister. Hur många superlåtar skulle inte England kunna skicka?? De skulle kunna sopa banan med alla andra. Ändå når de ALDRIG ända fram. (Utom när Katrina and the waves var med förstås) I år hade de förvisso en svängig och klatschig låt med en övertänd snubbe i blå kostym med glitterkantband, men, nä, tjatigt är det.

3. Albanien. Kritikerna gillar den inte. Men varför inte? Refrängen sitter som en smäck på nåt vis. Men varför är alla artister så himla förtjusta i den där Carola-fläkten?

4. Tyskland. Låten är rätt bra. Men Tysklands svar på Spice Girls sjunger falskt och det blir tröttsamt. Man har hunnit tröttna efter två minuter.

5. Armenien. Nån sorts rivig korsning mellan Ruslanas "Wild Dance" för några år sen (som vann) och Carolas USA-satsning "Runaway". Tja, funkar riktigt bra. Sångerskan är dock lite väl gapig. Men låten är rökig!

6. Bosnien-Herzegovina. Men jisses. Hur obegripligt kan det bli? Idag kollade dottern och jag på det irländka kalkonbidraget som lyckligtvis inte gick vidare och femåringen utbrast: "Men är det här verkligen på riktigt?". Ja, lite samma känsla får jag här. ÄR han med i tävlingen??

7. Israel. Ballad som växer ju längre låten går på nåt vis. Det började lite tamt men sen tog det sig. Kanske lite väl intetsägande ändå. Ingen het vinnarkandidat precis.

8. Finland. Finsk rårock gick ju bra för två år sen. Så Finland kör på samma tema igen. Jag är inte mycket för metalrock. Men det känns ändå lite uppfriskande bland alla obegripligheter och smäktande ballader och halvnakna fruntimmer. KAN ha goda chanser i omröstningen faktiskt. Dessutom har man en pyro som gjort självaste E-Type grön av avundsjuka.

9. Kroatien. Ja, jag säger då det. Detta får mig att undra om det är dags att införa en övre åldersgräns??? Min pappa hade gjort det bättre. Fast han har ju inte ens fyllt 70. En liten senig gubbe i vit kostym och hatt som hytter med en käpp och gormar i nån sorts rap-stil?? Hade kanske varit innovativt på hemmet en trivselonsdag med kaffe och kanellängd - men här???

10. Polen. Superbra! Ska den nu vara en ballad så gillar jag den här. Mäktigt. Och en URSNYGG klänning. Sångerskan gjorde sitt bästa även om det kanske inte var helt perfekt hela tiden.

11. Island. Yes! Eurodisco fräschar upp den här mossiga tillställningen. "Bäst hittills" tjoade maken just. Jag får nog hålla med. Och nog är det trevligt när det svänger lite. Jag blir glad av den här låten. Hoppas på en topplacering. "Som en äppelkäck E-Type-cover" skriver Markus Larsson i Aftonbladet. Ja, och vad är det för fel på det?

12. Turkiet. Segertippad av somliga och tja, det är väl inget fel på låten egentligen. Men det är lite för skränigt för min smak.

13. Portugal. En dramatisk ung kvinna i lika dramatisk klänning. Nä...sömnpiller.

14. Lettland. Låtskrivaren bakom Lettlands bidrag har producerat min hittills enda "utgivna" cd-skiva. Jojo!!!  Om det nu är något att skryta med. Jag hade lite förhoppningar om denna låt just av den anledningen. Men nu får jag inse att det finns en anledning till att låtskrivaren främst lever på svensexor och möhippor.... Förlåt Jonas. Som för övrigt är supertrevlig. Men dottern tyckte att den här borde vinna!

15. Sverige. Yes. Där satt den! Så låter ett proffs. Charlotte är ursnygg i sitt silverfodral. Synd bara att människan, som är så söt, envisas med att sminka sig så att hon ser ut som en reptil. Kan nån fatta varför?? Mindre smink åt folket. I alla fall vissa. Men hon skötte sig med bravur. Maken är säker på att Sverige vinner ikväll. Och, ja, det skulle inte förvåna mig.

16. Danmark. Känns bekant på något vis. Men tja. Den sitter ju. Bak i skallen så man knappt blir av med den. Jag tycker inte att den är så bra, alldeles för tjatig och tjafsig. Men jag tror den hamnar långt upp i resultatlistan.

17. Georgien. En av mina absoluta favoriter. Låten fångade mig redan i semin. Lite väl marschliknande refräng. Men bra är den. Häftigt med klädbyte från svart till vitt!

18. Ukraina. Ja, låten ÄR bra. Stor risk för att Ukraina vinner igen. Även om jag inte alls gillar Karolinas, förlåt Ani Loraks porriga stil. Men hon är inte så sexig som hon tror, för min man somnade efter fyra takter. Men som sagt, låten är värd topp tre helt klart.

19. Frankrike. Jag har utomordentligt svårt för människor som till varje pris ska utmärka sig. Här kommer en snubbe i en liten bil, infarande på scenen med en badboll under armen. "Drog han i sig helium?" sa maken som vaknat till igen) mitt under framträdandet och då brast det fullständigt för mig. Jag skrattade mig halvt fördärvad åt hela den här komedin. Markus Larsson har gett honom fyra plus. Är han inte nykter när han jobbar????

20. Azerbadjan. Märkliga demoniska "änglar" sjunger nån sorts hemgjord opera. Det blir konstigare och konstigare. Jag undrar: om de har haft nationella tävlingar - hur lät då de andra bidragen??

21. Grekland. Jag brukar gilla Greklands bidrag - så även i år. Popmusik med det där typiskt grekiska i bakgrundskompet och sticket funkar alltid. Och ännu ett kul klädbyte. Topp fem.

22. Spanien. Epilepsiframkallande stroboskopstechno av en knepig spanjor som tydligen inte ens finns på riktigt. Maken blir allt mer övertygad om att bond-Lotta från Hovmantorp vinner hela skiten.

23. Serbien. En snygg ballad. Men på något sätt så blir jag aldrig riktigt tänd på de här smäktande balladerna. De passerar liksom. Även om de är rätt bra. Men de sätter sig inte.

24. Ryssland. En balladversion av Antiques "Die for you" som INTE vann 2001. Men rätt pampigt är det. Fast skrillekillen var kanske lite väl mycket. Och som sagt, det ska mycket till för att jag ska falla helt för en ballad.

25. Norge. Maria ser sådär härligt friskt äppelkäckt norsk ut, trots att hon bytt ut lusekoftan mot en tantig kornblå klänning. Dansstegen hon försöker sig på matchar inte alls klänningen. Men låten är riktigt bra. Fast nja...antingen får man ha hellång sidenklänning och stå still, eller så får man klä sig lite raffigare om man nu ska dansa. Men jag håller ändå lite extra på Norge. Och jag gillar att hon tackade på norska. Ja, vi elsker dette landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0