På allmän begäran: recepten på hallonpajen och muffinsarna

Eftersom folk har efterfrågat recepten på bakverken nedan (och somliga var i akut behov av hallonpajreceptet redan inför påskhelgen) så kommer de här:

Hallonpaj:
Blanda 150 g smör, 1 dl socker, 3 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver, gärna i matberedare. Tryck ut degen i en springform. Rör ihop 2 dl creme fraiche, 1 ägg, 0,5 dl socker och 1 tsk vaniljsocker. Strö ut 200 gram hallon över pajdegen i formen och häll blandningen över. Grädda i 200 grader mitt i ugnen, 20-25 minuter. Servera med vaniljvisp eller vispad grädde.
Hallonpaj


Amerikanska chokladmuffins
4 dl specialvetemjöl
1 3/4 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakaopulver
100 g grovhackad Marabou mörk choklad
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
3/4 dl hackade valnötter


Sätt ugnen på 180°C. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Rör om och blanda väl. Tillsätt chokladhacket och eventuellt valnötshacket. Vispa ihop ägg, mjölk och olja, ca 1 minut. Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en smord muffinsplåt för 12 muffins. Grädda 20-23 min mitt i ugnen.

Frostingen gjorde jag av philadelphiaost, lite citronsaft, florsocker och röd karamellfärg.
Muffins


Kommentarer
Postat av: Anonym

glad påsk!

/ LOJS

2008-03-20 @ 11:07:03
URL: http://www.metrobloggen.se/bearitbery
Postat av: malin

åh vad gott det ser ut! det måste jag testa =)

2008-03-20 @ 11:09:52
URL: http://malinsandgren.blogg.se
Postat av: sussie

glad påsk! kanske jag bakar nåt av det du har på din sida i påsk...Mmm....

2008-03-20 @ 11:13:34
URL: http://nattmorsa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0